Csaknem ötödével – 17,5 százalékkal – több, 12 871 új személyautót helyeztek forgalomba májusban, mint az előző év azonos időszakában, az év első öt hónapjában pedig 28,6 százalék volt a növekedés – közölte lapunkkal a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
Az importőrök adatai szerint a májusi eredmények elsősorban a magánvásárlók visszatérését tükrözik, arányuk meghaladta a 40 százalékot, ráadásul a céges vásárlások egy része – különösen az egy- és háromautósoké – is magánvásárlásnak tekinthető.
Erdélyi Péter ügyvezető elnök kérdésünkre korábban azt mondta, hogy az alacsony betéti és hitelkamatok is ösztönzik a fogyasztást. Ennek megfelelően az új és a használt gépjárművek importja is fejlődik, erősödik az idősödő autópark lecserélése, ugyanakkor a használtautó-import korösszetétele továbbra is egészségtelen. Az ötödik hónapban újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik között 132 tisztán elektromos meghajtású jármű található, számuk idén elérheti a 2000-2500-at.
A kishaszonjárművek piacának visszaesése megállt, ebből az osztályból májusban 8,4 százalékkal, az év első öt hónapjában pedig 17,2 százalékkal többet értékesítettek az előző év azonos időszakához képest. A nagyhaszonjárműveknél májusban 17,4 százalékos visszaesés tapasztalható, a január–májusi időszak azonban összességében 30,7 százalékos növekedést mutat. Az egyesület szerint ebben a kategóriában a májusi visszaesés ellenére folytatódik a piac növekedése, ami erősen függ a nagy szállítmányozók flottabeszerzéseitől, illetve a havi átadások alakulásától.
Kevesebb motort gyártottunk
Tavaly közel 198 ezer B osztályos Mercedes, CLA és CLA Shooting Brake készült Kecskeméten, ami kicsivel meghaladta a 2016-os év eredményét. Ugyanakkor tavaly több hazai járműgyártónak csökkent a termelése. Az Opel számos nehézséggel küzdött, azt követően, hogy a francia PSA megvásárolta a német márkát. Amíg Szentgotthárdon 2016-ban alaposan felpörgött a gyártás, tavaly jelentős visszaesést mutat a legyártott motorok száma, a szentgotthárdi üzemben 486 ezer darab készült el 2017-ben, amely közel 23 százalékos csökkenést jelent a 2016-ban előállított 630 ezer darab motorral összehasonlítva. Eközben a Suzuki-gyár 176 ezer autót állított elő Esztergomban tavaly, amely több mint 16 százalékos visszaesés 2016-hoz képest. Az eredményben meghatározó szerepe volt a vállalat legnépszerűbb modelljének, a Vitarának, valamint a szintén Esztergomban gyártott SX4 S-Crossnak is. A Vitara évek óta vezeti itthon az eladási listákat.