Az ellenőrzésekre legtöbbször lakossági bejelentés alapján került sor, a panaszosok rendszerint az interneten hirdetett, majd kiszállított tűzifa mennyiségét, minőségét kifogásolták. Hiányolták továbbá a bizonylatokat, továbbá nehezményezték azt is, hogy panaszaikkal gyakran már nem is érték utol az eladót.
Önmagában nem jelent garanciát egy vállalkozás jogszerű működésére az sem, ha a vásárló akár már több éve rendel onnan tűzifát. A hatósági ellenőrzések azt tárták fel, hogy a hirdetők sok esetben sértik meg az előírt követelményeket, továbbá nem tartják be a faanyag-kereskedelmi láncot érintő szabályokat. Annak érdekében, hogy a vásárlók megelőzhessék a megkárosításukat, a Nébih azt tanácsolja: online tűzifavásárlás esetén különösen körültekintően járjanak el.
Érdemes mindig meggyőződni arról, hogy a hirdetés mögött valós személy vagy vállalkozás áll. Gyanúra adhat okot például, ha a hirdető, kereskedő nevét nem sikerül azonosítani az interneten elérhető cégnyilvántartásban. A hirdető azonosítása után célszerű ellenőrizni, hogy a személy vagy cég neve szerepel-e a Nébih honlapján közzétett jogsértések között. Az EUTR jogsértéslistán név szerint megtalálhatók az – olykor az internetes reklámozástól is – eltiltott kereskedők, ezáltal csökkenthető a vásárlás során felmerülő kockázat.
A vételár előre utalása szintén nagy kockázatot rejt magában, ezért csak megbízható eladó esetén tanácsos. A hirdető cég által megadott bankszámlaszámot feltétlenül érdemes összevetni a cégnyilvántartásban szereplő adattal. Nem árt továbbá előnyben részesíteni a nyitvatartással működő, telephellyel rendelkező hirdetőket az esetlegesen felmerülő panaszok érvényesíthetősége miatt. Minden esetben kérni kell a tűzifa átadásakor a nyomtatványalapú, sorszámozott szállítójegyet, a névre szólóan kiállított számlát vagy nyugtát, valamint a vásárlói tájékoztatót is.
A gyanús hirdetőket a Nébih zöldszámán (06-80/263-244) vagy az ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu e-mail címen lehet jelenteni.