Végső lépésekre készülhet a magyarországi Tesco. Legújabban egy külön erre a feladatra összeállt, a londoni anyavállalattól, illetve a magyar, a cseh, a szlovák és a lengyel leányvállalatokat képviselő Tesco Európa központból érkezett munkacsoport kezdte meg a vállalat Budaörsön működő irányító központjának átalakítását. A hazai Tesco bázisán feladatkörök szűnnek meg és leépítik az operatív irányításban részt vevők állományát. A cél az, hogy egy éven belül teljes egészében megszűnjön az áruházlánc magyarországi irányító központja – értesült a Magyar Idők.
Lapunkkal egy, a Tescótól nemrégiben távozott felső vezető neve elhallgatását kérve ismertette: egyre több, vezető beosztásban lévő alkalmazott távozik a központból, mert bizonytalannak érzik a vállalat jövőjét. Budaörsön kezelik egyebek mellett a beszállítókkal való kapcsolatokat, az árubeszerzést, a lánc magyarországi marketingjét, illetve a személyi és pénzügyeket. A bennfentes elmondta, a távozó vezetők helyére nem vesznek fel újakat, hanem a Tesco Európa csehországi központjából pótolják a szükséges munkaerőt.
Mindez amiatt érdekes, mert a cég egy évvel ezelőtt jelentette be, hogy működésének racionalizálása miatt létrehozta a Tesco Európát, amely a magyar, a lengyel, a szlovák és a cseh áruházakat vonta egy irányítás alá. Akkor a társaság közleményben leszögezte, a változás nem érinti az egyes országokban működő központi irodákat, így a budaörsi bázist sem. A vállalat lapunkkal nemrégiben azt közölte, mostanra lezárult egy három évig tartó átalakítási folyamat, ennek volt utolsó lépése a középvezetői szint idei átalakítása, amellyel a régió sikeresen teljesítette az erősebb vállalathoz és az egyszerűbb működés kialakításához vezető első lépéseket.
Ehhez képest nyilvános fórumokon több vidéki áruházból azt jelzik a munkavállalók: újabb karcsúsítási hullám kezdődött a multinál, ezúttal az eladótereket szűkítik le a kétezer négyzetméter feletti hipermarketekben. Így például tegnapelőtt Győrben és Veszprémben indult el egy 11 hétig tartó átalakítási folyamat, amelynek részeként megszüntetik vagy jelentősen leszűkítik a nem élelmiszertermékek, vagyis főként az iparcikkek kínálatát, a felszabadult helyen pedig a Tescótól független kiskereskedőknek bérbe adható területeket alakítanak ki. Ugyanez jellemző Székesfehérváron, ahol már létesült egy független sportbolt és ruhaüzlet a helyi hipermarketben, akárcsak Szolnokon, illetve a Campona bevásárlóközpontban, továbbá a Megaparkban, a fővárosi Váci úton, illetve Csepelen. Úgy tudjuk, a raktárkészlet csökkentése is folyamatos a láncnál, több termékkategória árusítása megszűnik, főként a műszaki cikkek eladásait minimalizálják.
Mindez összecseng azzal, hogy a hazai Tesco nyilvános mérlegadatai szerint 2015-ben a vállalat részesedése csökkent a magyar kiskereskedelem összes árbevételéből, amely leginkább a diszkontláncokkal szemben vetette vissza a multilánc évek óta tartó versenyelőnyét. A lemaradás ötéves távlatban még szembetűnőbb: az ágazat 12,7 százalékos forgalombővülésével szemben a Tesco bevétele csak 5,2 százalékkal erősödött 2010 és 2015 között, miközben a láncnál eladott termékek aránya 6,5 százalékkal csökkent. Ebben az is szerepet játszhatott, hogy az áruházakban öt év alatt ötszázalékos volt az átlagos drágulás. A vállalat hatékonyságát tovább rontotta, hogy a működéshez hozzáadott érték aránya csaknem húsz százalékkal romlott az elmúlt öt évben, ezen belül tavaly nagymértékben csökkentették a meglévő készletek értékét, miközben tízmilliárdos nagyságrendű a leltárhiány.
Érdekes tény az is, hogy tavaly jelentősen nőttek az igénybe vett szolgáltatásokra kifizetett összegek. A legtöbbet reklámra és marketingre költötte az áruházlánc, de busás összegekbe kerültek a különböző tanácsadások is. Ezek közül is a legérdekesebb az anyavállalatnak rendszeresen fizetendő tanácsadási díj. A londoni központba az előző évhez képest tavaly 367 milliárd forinttal utaltak át több pénzt adózás előtt, menedzsmentdíj címen.
A Magyar Idők figyelmét többen arra is felhívták, hogy az eddig kiemelkedően teljesítő online házhoz szállító üzletágnál is problémák lehetnek. Egyre gyakoribb, hogy az internetes vásárlók által megrendelt csomagokat egy órával a kiszállítás előtt a Tesco lemondja, technikai okokra hivatkozva.
– Az áruházakban nincs elegendő munkaerő. A rendeléseket összekészítő dolgozók hiánya miatt a csúcsidőszakokban, így például hétvége előtt akadályokba ütközik a vásárlók kiszolgálása – jelezte forrásunk, aki szerint a bérköltség és az árukészlet jelenti a legnagyobb kiadást, ezek csökkentése, valamint a budaörsi irányító központ felszámolása a legalapvetőbb lépések egyike a kereskedelmi hálózat felszámolásához.