Az online megjelenésével a kis- és közepes vállalkozások maguknak kezdték csinálni a marketinget. Ez azonban manapság egyre bonyolultabb és egyre nehezebb. Csak a Facebook hirdetési szabályzata több mint tíz oldal, tele kereszthivatkozásokkal. Ezért aztán egyre több cég szervezi ki a feladatot külső szakértőknek, kivitelezőknek. A szakértő szerint mindez azt jelzi, hogy a csináld magad marketingnek vége. Újra eljött a marketingesek és kivitelezők ideje. A vállalkozók nem a cég marketingjéért, hanem egy márkáért felelősek. A különféle eszközök kezelését jobb szakértőkre bízni, a nagyobb cégeknek pedig érdemes saját marketingest felvenni és kinevelni – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő.
Ma újra eljött a márkák kora. Ugyanis amikor mindenki vásárlásra ösztönzésben gondolkodik, a márkakommunikáció hatékonysága megnőtt. Aki érzelmeket, életérzést kommunikálva megszólítja a vevő lelkét, az győz – mondta Wolf Gábor, a Marketing Commando vezető tanácsadója. Az internet hatására a marketing gyökeresen átalakult. Az online marketing eszközei kezdetben olcsó és egyszerű, bárki számára elérhetők voltak.
Mára ez megváltozott, a marketingeszközök menedzselése bonyolulttá és drágává vált. Eközben az offline tömegkommunikációs eszközök – mint a tévé, rádió, újság, óriásplakát – a kkv-k számára is megfizethető közelségbe kerültek, csökkent a reklámzaj, javult a hatékonyság. Ráadásul az offline marketingeszközök számos fronton jobban teljesítenek, mint az online – fejtegette a lapunk számára eljuttatott előadásában Wolf Gábor.
A marketingben kezdetek óta megfigyelhető egyfajta ciklikusság. Ahogyan az egyik stratégia elterjed és divatossá – egyúttal megszokottá – válik, úgy javul a másik hatékonysága. Minden a direktmarketinggel kezdődött, amikor az utazó kereskedők árubemutatókon értékesítették termékeiket. Már ekkor – bár nem így nevezték – minden a konverzióról szólt, vagyis hogy egy városban hány előadással lehet elég eladást csinálni. A direktmarketing-stratégiát a tömegmédia megjelenésével a márkaépítés váltotta fel. A következő fordulatot az online eszközök jelentették. Ezzel ismét a direktmarketing lett az uralkodó nézet, ahol a konverzió, azaz értékesítés a legfőbb érték.