Csődvédelmet kért Japánban és az Egyesült Államokban a Takata. A japán autóalkatrész-beszállító vezetése tegnap döntött a lépésről, miután a cég több mint kilencmilliárd dolláros veszteséget szenvedett el hibás légzsákjai miatt, amelyek az autóipar eddigi legnagyobb visszahívási hullámát eredményezték. A Takata az amerikai szabályok szerinti eljárást kezdeményez, és csődvédelmet fog kérni az Egyesült Államokban is, ami lehetővé teszi neki, hogy pénzügyi mentőövet kapjon a kínai tulajdonú, michigani központú Key Safety Systems (KSS) alkatrészgyártótól. A KSS mintegy 1,57 milliárd dollárért megveszi a csődvédelmet kérő japán autóipari beszállító szinte minden vagyonelemét. A KSS azt is közölte, hogy kevés kivétellel meg fogja tartani a Takata alkalmazottait, és nem áll szándékában bezárni a vállalat egyetlen termelőegységét sem.

Beszerelik a kormánykerék közepébe az életmentő felszerelést
Az átszervezés 2018 első negyedévére várhatóan lezajlik, a vállalat jelenlegi vezetője, Takada Sigehisza, a cég egykori alapítójának unokája is távozik majd posztjáról. A Reuters szerint az új vállalat a Takata márkanév helyett immár KSS néven gyártja majd termékeit.
A Takata autógyártó partnerei – többek között a General Motors, a Chrysler, a Ford, a Honda, a Toyota, a Mazda, a Nissan, a Mitsubishi és BMW – szerte a világon mintegy százmillió autót hívtak vissza a hibás légzsákok miatt. A Takata által gyártott légzsákokkal előfordult, hogy nem fújódtak fel vagy rosszul nyíltak ki, de olyan esetekről is tudni, hogy a tervezettnél nagyobb erejű robbanás balesetet okozott. Világszerte 17-en, az Egyesült Államokban 11-en haltak meg és mintegy 180-an megsérültek a hibás légzsákok miatt.
A Takatának Magyarországon Miskolcon van gyára, ahol jelenleg mintegy 1400 embert alkalmaznak, a következő hat hónapban további kétszáz munkatárs felvételét tervezik. Lapunk kérdésére korábban a cég azt közölte, hogy a Takata-csoport jogilag független részlegekből áll. A világot négy régióra: Japánra, Ázsiára, Amerikára és az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióra osztották fel. A visszahívások nagyrészt a japán és amerikai érdekeltségeket érintették, a többi részleg egészséges profitot és cash flow-t tudott termelni. A Magyarországot is magában foglaló Takata EMEA teljesen függetlenül működik más Takata-régióktól, az üzleti partnereket és az alkalmazottakat nem érintik közvetlenül negatívan az amerikai és japán régió eseményei vagy a bejelentett felvásárlás.