Miként lapunkban piaci forrásokra hivatkozva már több alkalommal hírt adtunk róla, a nemzeti vasúttársaság kormánydöntés alapján lehetőséget kapott, hogy nagy befogadóképességű elővárosi motorvonatokat vásároljon. Bár mind a nyáron, mind az ősszel közreadott értesüléseink korainak bizonyultak, december 5-én megjelent a régóta várt felhívás. Eszerint nyílt eljárásban, uniós forrás terhére, keretmegállapodás részeként 40 nagy kapacitású, legalább 600 ülőhellyel rendelkező villamos motorvonat szállítására, üzembe helyezésére, illetve üzemeltetési, karbantartási szolgáltatások teljesítésére írt ki közbeszerzést a MÁV-Start.
Amennyivel később írták ki, annyival gyorsabban le kívánják zárni a pályázatot, ugyanis az ajánlatok benyújtására alig több mint egy hónap jut: a határidő 2017. január 13. A kiírásban nincs megjelölve a beszerzési ár nagyságrendje, de azt tudni lehet, hogy a kormány tavaly márciusi döntésekor 150 milliárd forintot különített el nagy befogadóképességű motorvonatok vásárlására. Ez alapján nyugodtan kijelenthető, hogy ez lesz az év járműbeszerzése. Ugyancsak korábbi információk szerint az új járműveket többek közt a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér utasai használhatják majd.
A kiírás nem tér ki arra, hogy a gyártók egyszintes vagy emeletes járművekkel pályázzanak. Elméletileg mindkét megoldás megvalósítható, hiszen ha a jelenleg használt FLIRT motorvonatokból hármat egymás után kapcsolnak, akkor az ülőhelyek száma meghaladja a 600-at. Az emeletes járművekkel azonban fele olyan hosszú szerelvény elvisz ennyi embert. Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója azt mondta lapunknak, hogy mindenképp megéri emeletes járműveket beszerezni, mert azoknak az egy ülőhelyre jutó tömege mintegy húsz százalékkal, az élettartamköltsége pedig csaknem ötven százalékkal alacsonyabb a hagyományos szerelvényekénél, így a fenntartásuk olcsóbb. A több európai országban már eredményesen közlekedő vonatok utascseréje sem sokkal hosszabb, mint ha egy szintre kellene ki- és beszállniuk az utasoknak, és méretbeli problémák sem jelentkeznek az alagutaknál. A legfontosabb érv az emeletes járművek mellett a nagyobb befogadóképesség. A MÁV-Startnak az elővárosi forgalomban csúcsidőben 380–460 ülőhelyet kell biztosítania egy-egy szerelvényen. Ehhez a FLIRT 200 ülőhelyes kocsijából több mint kétszáz méter hosszú szerelvényt kellene kiállítani.
Korábban Dávid Ilona, a MÁV elnöke kérdésünkre azt mondta: olyan nemzetközi pályázatot kívánnak kiírni, amely a legszélesebb gyártói kör indulását teszi lehetővé. Ennek eredményeként várható, hogy az Alstomtól a Bombardier-n és a Stadleren át a Siemensig minden fontos iparági szereplő érdeklődik majd, így élénk versenyre számítanak.