Gyakran nem megfelelő a vásárlóknak nyújtott tájékoztatás a magyarországi üzletekben, és az is jellemző, hogy a kereskedők jogsértő módon járnak el: például jogszabályba ütköző módon felirattal jelzik, hogy nem cserélnek vissza akciós terméket és nem fogadják a reklamációkat sem. Az egyik üzletben azt írták ki egy táblára, hogy az ott vásárolt terméket nem veszik vissza, nem cserélik, és nem adják vissza a pénzt sem – idézte fel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) annak az országos ellenőrzésnek a tapasztalatait, amelyet csaknem ezer vállalkozás körében végeztek, és amelyből kiderült, minden ötödik kereskedőnél akadnak hiányosságok a jótállási jogokkal kapcsolatos tájékoztatásban.
Az előírások szerint minden termékre két év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre egy év kötelező jótállást kapunk. Ha a vásárolt áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását, a cseréjét, illetve ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást, végső esetben pedig elállhatunk a vásárlástól, azaz visszakérhetjük a pénzünket. Ezzel azonban nagyon kevesen vannak tisztában: az NFH felmérése szerint a fogyasztók fele például nem tudja, hogy a vásárlást követő két éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni.
Tipikus félrevezető tájékoztatások:
„Akciós terméket nem cserélünk”: ebben az esetben a vállalkozás jogsértő módon jár el, mert ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve, és erről őt az eladó tájékoztatta.
„Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja”: gyakori ez a felhívás is, ami ugyancsak jogsértő, a vásárló ugyanis ilyen esetekben a termék árát is visszakérheti, nem köteles levásárolni, másikat választani helyette.
„Reklamációt három napig fogadunk el”: a fogyasztóknak joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, és erre nemcsak három napig, hanem a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt lehetőségük van.
„Csere csak abban az esetben, ha eredeti a csomagolás”: néhány üzlet a minőségi kifogás intézését – szabálytalanul – a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez köti, holott ez is szabálytalan.
„Jótállás csak számla/nyugta ellenében”: a jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetők, a kereskedő nem követelheti meg a jótállási jegy és nyugta egyidejű felmutatását.
Külföldi céggel szemben is van jogunk
A nyári szabadságolások alkalmával idén is több ezer magyar fogyasztó utazott repülővel külföldre, bérelt autót, foglalt külföldi szálláshelyet és vett igénybe különféle turisztikai, szabadidős szolgáltatásokat határon túl. Amennyiben az utazás nem a tervek szerint alakult, érdemes tudni, hogy a külföldi vállalkozásokkal szemben is érvényesíthetők a magyar fogyasztói jogok. Ha a szolgáltatóval a helyszínen nem sikerült rendezni a határon átnyúló fogyasztói kifogást, vagy a hazaérkezés után elküldött panaszlevélre elutasító válasz érkezett, érdemes a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központhoz (EFK) fordulni, ahol ingyenes, személyre szabott szakmai és jogi segítséget nyújtanak.
Az EFK az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozásokkal a turizmus körében többek között a légi közlekedéssel (járatkésés, járattörlés, elveszett vagy károsodott poggyász), külföldi szállásfoglalással, a szállás minőségével, autóbérléssel, vasúti vagy buszos utazással kapcsolatos panaszok rendezésében és a külföldön vásárolt termékekkel összefüggő garanciális jogok érvényesítésében is segíthet a magyar fogyasztóknak. A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni hosszadalmas, határon átnyúló bírósági pereskedés.