A szakember hozzátette, pár éven belül végleg eltűnhet a kínálatból ez a termékkategória. A MÁSZ tagvállalatainak értékesítése a teljes hazai piacnak nagyjából a 70 százalékát fedi le, az adataikból pedig kitűnik, hogy egy év alatt 11,5 százalékkal esett a 98-as benzin értékesítési volumene.
Sokkal tovább nem eshet az értékesítési mutatója, hiszen már tavaly is 1 százalék alatt volt az aránya az összes üzemanyag között. Eközben a benzinforgalom egésze 4,7 százalékkal emelkedett, a 95-ösé 3,6 százalékkal, a prémium kategória pedig kilőtt: majdnem 37 százalékos emelkedést produkált.
A jobb minőségű, de drágább termékek térhódítása a dízelek piacán is hasonló eredményeket hozott. Míg az összes volumennövekedés a tagvállalatoknál 7 százalék volt egy év alatt, ezen belül a fapados gázolaj piaca 5 százalékkal, a prémiumoké viszont közel 43 százalékkal nőtt. Ennek oka Grád Ottó szerint elsősorban a dízelüzemű autók térnyerése a lakosság körében, hiszen pár évtizeddel ezelőtt még egyértelműen a benzines autók uralták az utakat, mára a technológia fejlődése népszerűvé tette a gázolajas gépkocsikat.
Az üzemanyagok összesített forgalmi növekedése 6,1 százalékot ért el egy év alatt, idén június végéig 1,59 milliárd litert tankoltunk a tagvállalatok kútjain. A bővülést elsősorban a kedvező üzemanyagárak okozták, amelyek kiváltképpen a magánfogyasztást ösztönzik. A tendencia a teljes piacot lefedő, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által készített statisztikához hasonlít, de a szövetség a dízelek piacán intenzívebb emelkedést figyelt meg.
A szervezetben mind nagyobb szerepet töltenek be a kenőanyaggyártók.
Egészséges növekedést mutatott ezeknek a termékeknek az eladási mennyisége is, például azért, mert az autótulajdonosok mindinkább ügyelnek gépjárművük karbantartására. A jogszabályi háttér vámtarifaszámmal kapcsolatos közelmúltbeli rendeződésének is pozitív, tisztító hatása volt a piacra. Ezzel összefüggésben Grád Ottó emlékeztetett arra, hogy nemrégiben 220 ezer liter kenőanyagot foglalt le a NAV. A mennyiséget jól szemlélteti, hogy ez 220 tonnának, avagy 50 ezer olajcserének felel meg. Mindazonáltal a három jövedéki termékcsoport közül az üzemanyagoké a legtisztább piac.