A november elején kezdődő év végi kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási (kgfb) kampányban 10-15 százalékos díjemelkedés mellett 140-150 ezer szerződést váltó gépjármű-tulajdonosra számítanak a szakértők. Sebestyén László, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója elmondta az MTI-nek: az év végi váltók lesznek az elsők, akiknek már nem kell külön figyelniük a 30 százalékos baleseti adóra, ezt biztosítási adóként beépítik az éves díjba. Hozzátette, hogy a károk növekvő száma, valamint a helyreállítási költségek gyors emelkedése miatt mintegy 10-15 százalékos díjnövekedésre számíthatnak a gépjárművek üzembentartói. Így, mindent összevetve, a személyautóknál az átlagdíj 26-28 ezer forint lehet – mondta.
Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége gépjárműszekciójának elnöke szerint az év végi kampány a Magyarországon regisztrált mintegy 5 milliós gépjármű-állományból még több mint 1,3 millió gépjárművet, köztük több mint 900 ezer személygépkocsit érint. A szakember arra számít, hogy a díjemelkedés hatására idén is jelentős számban végeznek díjkalkulációt az év végi kötelező biztosítással rendelkezők. A biztosítók legkésőbb november 2-ig hirdethetik ki év végi tarifáikat.

Nő a forgalomban lévő gépjárművek száma, gyakoribb a károkozás
Fotó: MTI/Vajda János
Az érintettek ezt követően tudják majd összehasonlítani a piacon elérhető lehetőségeket a meglévő biztosítójuk által ajánlott díjjal, amelyet november 11-ig kell megkapniuk postán, illetve e-kommunikációs szerződés esetén e-mailben. Az új díjaknak a jelenlegi tarifákkal való összevetésénél érdemes figyelni arra, hogy az idei díjat a baleseti adóval növelve vegyék figyelembe.
Hazánkban 2010 óta a kgfb-szerződéseknél már nem a naptári év kezdete, hanem a gépkocsi megvásárlásának a napja számít évfordulónak. Míg korábban minden autós egységesen január elsején tudott szerződést váltani, azóta csupán azoknál a járműveknél kell ezt a napot figyelni, amelyek 2010 óta nem váltottak tulajdonost.
Ez napjainkban csupán a forgalomban lévő járművek alig több mint negyedére igaz. A kgfb-díjak korábban tapasztalt emelkedésének egyik oka, hogy nő a forgalomban lévő járművek száma, gyakoribb a károkozás. Drágább lett a károk rendezése is.
A 2010-es évek elején – köszönhetően többek között az online biztosítási alkuszok, az árösszehasonlító oldalak térnyerésének – erős árverseny alakult ki, ám ennek hatása csökkent.