A GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérése szerint a fekete péntek akciók során több mint egymillió rendelés érkezett a hazai webáruházakhoz, több mint 40 milliárd forint értékben. Ám a karácsonyi ajándékok beszerzésének időszaka csak most indul be igazán a hagyományos kereskedelemben, miközben az interneten sem csitul a fogyasztási kedv egészen januárig.
Ami a karácsonyi ajándékokat illeti, a legnépszerűbb kategóriáknak számító játékok, szépségápolási termékek, ruházati és divatcikkek, valamint könyvek utáni roham csak a november végén, december első napjaiban érkező fizetéseket követően veszi igazán kezdetét. Idén egyébként az online vásárlók átlagosan 41 ezer forint értékben terveznek ajándékra költeni a GKI Digital számításai szerint, míg a teljes kereskedelemben a kereskedelmi szövetség becslése szerint határozottan meghaladja a decemberi költekezés az ezermilliárd forintot.
A fogyasztóvédelmi szervezetek, illetve az állami fogyasztóvédelem, a kormányhivatalok mindent megtesznek annak érdekében, hogy segítsék a családokat a biztonságos vásárlásban, hogy a korábbi éveknél kevesebb visszaélés történjen.
Lapunkkal tegnap a fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár azt közölte, szigorodhatnak a fogyasztóvédelmi szabályok a közeljövőben, elsőként a garanciális kérdésekben, például a szervizeléssel kapcsolatos határidők pontosítására lehet számítani. Keszthelyi Nikoletta azt is jelezte, hogy rövidesen társadalmi egyeztetés indul a témában, ami ráadásul a karácsonyi szezonban különösen aktuális és hasznos lehet.
Napok múlva kezdődik az advent, amikor a lelki ráhangolódás mellett a karácsonyi ünnepekre való beszerzések is menetrendszerűen napirendre kerülnek. Szinte minden családban előfordulnak fényfüzérek, akár a karácsonyfa, akár a lakás díszítéseként, a szezonális termékek közül ezek a legkeresettebb termékek az áruházakban és a vásárokban is.
A színpompás látványt nyújtó kül- és beltéri, világító díszek nagyon könnyen drámai helyzetet, áramütést vagy akár lakástüzet is okozhatnak, ha nem megfelelő minőségűek és közvetlenül hálózati feszültségről üzemelnek – hívta fel a figyelmet nemrég a Csongrád Megyei Kormányhivatal. Ezért a füzérek vásárlása és használata körültekintést igényel.
Az idei villamos dekorációs termékeket – akárcsak korábban – a fogyasztóvédelmi hatóság december elejéig ellenőrzi, ahol a kockázati tényezők kiemelt szempontként szerepelnek. A nagy üzletláncokban, szaküzletekben és piacokon zajló ellenőrzés alapvető célja, hogy a már forgalomba került, de a jogszabályi előírásoknak biztonsági szempontból nem megfelelő díszvilágítási füzéreket kiszűrjék a kereskedelemből, hogy azok ne okozzanak balesetet, vészhelyzetet a fogyasztóknál. A mintavételt laboratóriumi vizsgálat követi, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium akkreditált Mechanikai és Villamos Laboratóriumában végeznek el.

Tömegekre számítanak idén a boltokban, minden korábbi forgalmat megdönthet az értékesítés
Fotó: Bach Máté
Alapszabályként érdemes tudni minden egyes vásárlásnál, hogy a nyugtát, számlát őrizzük meg, illetve kérjük el az eladótól, ha elmulasztja átadni, mert minden további fogyasztói panaszt ezek birtokában lehet érvényesíteni. Ugyan akad olyan bútoráruházlánc itthon, amelynek a törzskártyáján rögzített vásárlás nyugtája mellé utólag nem szükséges papír alapon is bemutatni a bizonylatot, ha reklamálni akar a vásárló, azonban nem ez a jellemző a magyar piacon.
Az internetes vásárlásnál fontos speciális tudnivaló, hogy a vásárlást követő 14 napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vevőt, amikor néhány kivételtől eltekintve – saját költségére – visszaküldheti a terméket.
Előfordul azonban, hogy el sem ér a megrendelés a webáruházhoz, mert a vásárló eleve eltéved a folyamatban, és mielőtt megrendelné az összeválogatott termékeket, elhagyja a virtuális boltot.
Az internetes kiskereskedelemben minden negyedik vásárlás akad el amiatt, hogy a fogyasztóknak nincs elegendő információjuk a termékről, valamint hogy az értékesítési felület használata nem elég egyértelmű – állítják az Arenim Technologies szakértői. A probléma a black friday, illetve a másik, kevésbé ismert akció, a tegnapi cyber monday (amely a kétezres évek eleje óta a fekete pénteket követő első hétfőn zajlik, mintegy levezetésként az online térben), továbbá a karácsony által keretezett értékesítési időszakban még súlyosabb kihívás elé állítja a kiskereskedőket.
Ez a jelenség is alapvetően a munkaerőhiányra vezethető vissza, mivel jellemzővé vált, hogy az e‑kereskedők ügyfélszolgálatai sok esetben nem tudnak megfelelő támogatást nyújtani a vevőknek, akik eltévedtek a vásárlás folyamatában, ami az év utolsó időszakában még súlyosabb problémát jelent.
Az üzletek is belehúznak
Az online kereskedői kampány után a hagyományos boltok is beindítják az adventi rakétákat. A napi fogyasztási cikkek piacának szereplője, a Spar Magyarország tegnap azt közölte: árbevételük mintegy 10 százalékát az év utolsó hónapjában érik el. Decemberben tarolni fog az áruházlánc, számításaik szerint ugyanis az átlagos vásárlói kosár 20-25 százalékkal nő az idei ünnepi időszakban, a vásárlószám pedig mintegy három százalékkal.
– Számításaink szerint az elmúlt évek egyik legjobb havi forgalma várható 2018 utolsó hónapjában – közölték. Úgy tapasztalták, habár novemberben már erősebb forgalmat bonyolítottak a tavalyinál, az igazi roham decemberben lesz, mivel sokan az utolsó napokra halasztják a vásárlásokat, főként a friss alapanyagok miatt. Az év ezen időszakában a Spar vevői átlagosan pár ezer forinttól harmincezer forintig költenek az ünnepi bevásárlásra, de összességében minden háztartásban többet fordítanak az élelmiszerekre, mint más időszakban – áll a közleményükben.
Eszerint a vásárlók az elkövetkező hetekben leginkább a karácsonyi készülődéshez kapcsolódó tipikus termékeket keresik: a szaloncukrot, az édességeket, a sütési alapanyagokat, illetve italokat, illetve fellendül a friss áru, például a hal iránti igény. Húzóterméknek számítanak a láncnál a díszcsomagolású kozmetikai termékek, a játékok, a sütéssel és az asztalterítéssel kapcsolatos termékek és a márkás italok. Népszerűek a háztartási kisgépek is, mint például a kávéfőzők és a robotgépek, a játékkonzolok és a tévékészülékek.
– Karácsonykor a ponty és a tojás kiemelkedően keresett; a baromfi kategórián belül megnő a kacsa, a pulyka és a minőségi csirkehús iránti kereslet, de ebben az időszakban ugyanígy megugrik az ilyenkor nagyobb választékban elérhető füstölt áruk forgalma is. Ezenfelül a szalonna- és baconfélék iránti kereslet is magasabb – összegezte a Spar.