Az ÉB 2018 Konzorcium végezheti el 23 milliárd forintért a Szabadbattyán–Balatonfüred vasútvonal villamosítását 64,5 kilométer hosszon – áll a közbeszerzési értesítőben.
A kivitelező feladata még Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Alsóörs állomások átépítése, valamint mindezekhez a tervek elkészítése – a megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő 30 hónapos határidőt szabott a munkák elvégzésére. Az érintett szakasz a hazai vasút 29-es számú, Székesfehérvár–Tapolca egyvágányú vasútvonalának része, amely a forgalom jelentős hányadát a nyári idegenforgalmi szezonban bonyolítja.
A beruházás során többek között 50 Hz-es, 2×2,25 kV-os váltóáramú felsővezetéket helyeznek fel, kialakítják a felsővezeték energia-távvezérlési rendszerét, emellett egy új, villamosvontatási alállomást építenek. A villamosítás mellett hat vasúti átjárót adnak át, és 44,6 kilométeren végeznek el szabályozási munkálatokat.
A felújítás egy nagyobb, a Balaton északi partjának vasúti közlekedését Keszthelyig megújító korszerűsítés első üteme. A vasúti szolgáltatás vonzerejét növelheti, ha korszerű járművek állnak forgalomba. Jelenleg koros, de felújított ingavonatok teljesítenek szolgálatot a nyári szezonban.
Ha elkészül a rekonstrukció, ahogy a déli parton, úgy a Székesfehérvár–Balatonfüred viszonylaton is feltűnhetnek a korszerű, légkondicionált elektromos motorvonatok. Mi több, 2019-ben megérkeznek az első Stadler gyártmányú KISS emeletes motorvonatok a MÁV-Starthoz, így nem kizárt, hogy ezeket a 600 ülőhelyes járműveket is bevetik a zsúfolt nyári hétvégi forgalomban.
A Balaton megközelítése a főváros irányából vasúton a legbiztonságosabb: a forgalmas nyári hétvégéken az M7-es autópálya a balesetek miatt rendszeresen járhatatlanná válik. A déli oldalon az elmúlt években végig felújították a vasúti pályát, és korszerű járművekkel látják el a forgalmat. Az Európai Unió a kohéziós alap forrásaiból 193 millió eurót (mintegy 62,8 milliárd forintot) biztosít a Székesfehérvár és Keszthely közötti (a déli parton haladó), 123 kilométer hosszú balatoni vasútvonal újjáépítésére és korszerűsítésére.
A vasútfelújítás első szakasza, a Szántód és Balatonszentgyörgy közötti 53 kilométeres vonalrész már elkészült a Balaton déli partján, június 14-én átadták a forgalomnak. Az újjáépítésnek köszönhetően az expresszvonatok menetideje Budapest és Keszthely között tíz perccel rövidült le. Az ezen a szakaszon szolgáló expresszvonatok jelenleg 2 óra 36 perces menetidővel közlekednek.