A napokban tették közzé az unió közbeszerzési értesítőjében, hogy az Autóipari Próbapálya Zala Kft. vállalkozási szerződést kínál a megfelelő pályázónak a zalaegerszegi járműipari tesztpálya létrehozására irányuló fejlesztés megvalósításához szükséges elemek, mint a dinamikus felület, a nagy sebességű kezelhetőségi pálya, a fékezőfelület, az országúti szakasz, valamint ezek összekötő és kiszolgáló útjai, csapadékelvezetése és a kapcsolódó közlekedési és közműépítési munkák kivitelezésére.
Az okosautók tesztelésére létrejövő, Európában egyedülálló létesítmény építkezésének legújabb, mintegy 8,8 milliárd forintos projektjében elkészülhet a speciális burkolatú dinamikus felület, amelyet akár óránként 200 kilométeres sebességű manőverek és féktesztek végrehajtására is lehet majd használni.
A nagy sebességű kezelhetőségi pályán a kormányzási és elektronikus menetdinamikai tesztfeladatokat végzik el, a speciális burkolattal és esőztető rendszerrel megépülő fékezési felületen a fékberendezéseket próbálják ki, de az autonóm járművek városi tesztkörnyezetének munkálatait is befejezik.
Az összesen 42 milliárd forintos projektben többek között az önvezető autók egyre jelentősebb és a jövőben várhatóan még fontosabbá váló kutatási területének hazai infrastruktúráját alakítják ki. Az állami beruházást felügyelő kormánytisztviselők korábban hangsúlyozták: a világ legnagyobb húsz járműipari beszállítójából tizenöt jelen van Magyarországon, az épülő létesítmény iránt pedig jelentős az érdeklődés.

A speciális felületen lehetőség lesz majd prototípusok kipróbálására is, elrejtve a járműveket a nagyközönség szeme elől
Fotó: MTI/Varga György
Ahogy Palkovics László, a létesítmény létrehozását és működtetését felügyelő kormánybiztos egy háttérbeszélgetésen közölte, Európában általában hiány van a járműtesztelési lehetőségek területén. Nagyarányú technológiaváltás zajlik a szektorban, a közutakon a jelenleg egyedileg irányított járműveket a jövőben felváltják a kooperatív módon irányított járművek. Ezek tesztelése más fejlesztési környezetet igényel.
Mindezek indokolják, hogy a kormány úgy döntött, költségvetési pénzből finanszírozza a létesítmény összesen mintegy negyvenmilliárd forintos költségét.
A zalai tesztpálya a fejlesztési tesztek teljes spektrumát lefedi majd, beleértve az autonóm járművekét is. Mód lesz prototípusok kipróbálására, vagyis biztosítani tudják, hogy a fejlesztés alatt lévő modelleket elrejtsék a versenytársak és a nagyközönség szeme elől. A létesítmény területén teljes körű szolgáltatást nyújtanak a járműipari cégeknek, lesz tankolási lehetőség, elektromos töltő, étkezdék, irodák, műhelyek.
A tesztpálya részeként épületeket is emelnek. A központi épület magában foglalja az objektum látogatói főbejáratát, valamint tartalmazza az elsősorban publikus rendezvényekhez szükséges termeket és tereket. A fogadóépület elsősorban reprezentációs, konferencia- és rendezvényhelyszínként szolgál.
A tesztpálya felhasználói szempontjából fontosabb a technikai épület, ahol a fejlesztőcégek irodái, valamint a járművek tesztekre való felkészítését és kisebb javításokat lehetővé tévő műhelyek találhatók. A műhelyek alapszintű felszereltséggel vannak ellátva, de funkciójukat tekintve inkább laborként kell rájuk tekinteni.
Mivel a tesztpályán gyakori prototípusok itt találhatóak, alapvető fontosságú a külvilágtól való teljes elválasztásuk. Az építmény alapterülete 443 négyzetméter, kialakítása három különleges hosszúságú járműszerelvény elhelyezését teszi lehetővé.