Már beadhatók a pályázatok a „Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és az elővárosi vasúti elérhetőség javítása a Közép-magyarországi régióban” kiemelt felhívásra, amelynek során 211,07 milliárd forint értékben fogadnak be tendereket. A Széchenyi 2020 keretében megjelent kiírás célja a fővárosi és elővárosi kötött pályás közlekedés fejlesztése. Lapunk úgy értesült, hogy ennek keretében végezhetik el többek közt a Budapest-Rákospalota és Esztergom közötti pálya villamosítását, valamint jó néhány fővárosi villamospálya-fejlesztést.
Úgy tudjuk, a kiírásnak nem része a Nyugati pályaudvar és Rákosrendező biztosítóberendezésének korszerűsítése.
Ennek azért van jelentősége, mert a fővárosi nagypályaudvar műszakilag elavult, a csarnok műemléki felújítása mellett – a kapacitásnövelés érdekében – a vágányhálózat és a biztosítóberendezés átépítése is elengedhetetlen. A Siemens-Halske vonóvezetékes biztosítóberendezés (kézi vezérlésű váltóberendezés) a múlt század húszas éveiben épült, ez pedig igen szűk keresztmetszetet szab a pályaudvar és az ide érkező elővárosi járatok számára. Ha valóban nem jut forrás a muzeális biztosítóberendezés felújítására az említett keretből, félő, hogy a következő öt évben marad minden a régiben.
Holott az Európa 2020 program kimondott célja, hogy a fenntartható közszolgáltatási szerződés keretében végzett városi-elővárosi közösségi közlekedést előmozdítsa, színvonalát emelje, a szűk keresztmetszeteket megszüntesse a Közép-magyarországi régióban, azaz Budapesten és Pest megyében. Ennek részeként fejleszti a transzeurópai közlekedési hálózat magyarországi részét nem képező vasútvonalakat és a városi közösségi közlekedést is.
A pályázati kiírásban szerepel, hogy a vasúti közlekedés terén jelentős elmaradások tapasztalhatók az elővárosi vasútvonalak fejlesztésében és az állomások korszerűsítésében, ezért szükséges az elővárosi vasútállomások bekapcsolása a közlekedési láncokba, összevonása az autóbusz-megállókkal, és indokolt a kötött pályás közlekedés biztonságának javítása. A helyi közösségi közlekedés fontos problémája az elavult közúti járműpark által kibocsátott szálló por és nitrogén-oxidok jelentős mértéke, amelyet a kötött pályás fejlesztésekkel hatékonyan vissza lehet szorítani.