A hónap végéig megkezdődik a sofőrképzés a kisebb autóbuszos cégeknek is. Első körben kétszáz sofőrjelölt ül iskolapadba, illetve számítógép, laptop elé, hiszen az elméleti tananyag e-learning formában sajátítható el. Azok, akik most kezdik meg a tanulást, három-hat hónap múlva kapnak jogosítványt. Elvileg ezzel már munkát vállalhatnak, de sok cégnél betanítják a friss jogosítvánnyal rendelkezőket: általában tapasztaltabb sofőr mellé ültetik őket, akitől elsajátíthatják a gyakorlati tudnivalókat.

Akik most vágnak bele a tanulásba, legkésőbb fél év múlva megkapják a jogosítványt
A sofőrhiány már akkora az ágazatban, hogy emiatt tevékenységük felfüggesztésére vagy aktivitásuk jelentős visszafogására kényszerülnek a kisebb magyar autóbuszos személyszállító vállalkozások. Harminc buszból csak hármat-négyet tart meg a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tagja, Áipli László, az Áipli Busz Kft. ügyvezetője. A családi vállalkozásból huszonöt év alatt közepes szolgáltatóvá fejlődött cég vezetője azt nyilatkozta, hogy nem találnak olyan munkavállalót, akire rábízhatnának egy hetvenmillió forintos buszt. Az új jelentkezők kilencven százaléka tisztességes önéletrajzot sem tud írni, nem tudja kitölteni a tachográfot. A cégvezető szerint nem hatékony az állami támogatással indított járművezető-képzési program sem. A tanfolyamokra járó fiataloknak csak a harmada marad meg a pályán. A buszvezetőképzés felgyorsítására lenne a legnagyobb szükség – mondta a vállalkozó.
A képzések kisebb csúszás után a hónap végéig elindulnak – nyilatkozta lapunk kérdésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője. Árvay Tivadar szerint érthető a kisebb autóbuszos cégek türelmetlensége, hiszen a képzések szervezésénél értelemszerűen a nagy munkáltatókat vették előre. Bár ugyanaz a járművezetői feladat a teherautókon és autóbuszokon, az emberekkel való bánás mégis összetettebb feladat, és a buszvezetőkkel szemben támasztott követelmények magasabbak.
A nagy cégek a személyszállításban is előnyben voltak, hiszen például a fővárosi közlekedési vállalat jelentős méretű beszállítója rendelkezik azokkal a lehetőségekkel, amelyek akár több száz sofőr képzését teszik lehetővé. Árvay Tivadar emlékeztetett, hogy nemcsak tanteremre, vizsgahelyszínre van szükség, hanem járművekre is, amelyen a tanulóvezetők gyakorolhatnak.
Várható, hogy az államilag támogatott sofőrképzés egyre inkább felgyorsul – mondta Árvay Tivadar. Mostanra felálltak a képző szervek, és a leendő munkáltatók is felkészültek. A feladat ugyanakkor nem könnyű: a jelentkezőknek legfeljebb a tizede teljesíti a feltételeket. A hatezer majdani sofőr kiválasztásához így összesen hatvanezer jelentkezőre van szükség. Eddig valamivel több mint harmincezren jelentkeztek, de a programra szánt két évből csak egy telt el. Minden esély van arra, hogy időarányosan meglegyen a szükséges létszám – mondta az MKFE szóvivője.
Mint emlékezetes, a sofőrhiány megszüntetése érdekében Varga Mihály miniszter és Wáberer György, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, miniszterelnöki megbízott együttműködési megállapodást írt alá 2015 júliusában. A miniszter az ingyenes szakirányú gépjárművezetői és autóbusz-vezetői képzés biztosítására, koordinálására az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.-t jelölte ki. A lebonyolításra a kormányzat ötmilliárd forint támogatást különített el. A programban C+CE+GKI (tehergépkocsi-vezető) és C+D+GKI (autóbusz-vezető) képzések indulnak, a mai napig országos szinten több mint kétezer szándéknyilatkozatot írtak alá. Csaknem 1800 ember már megkezdte a képzést. A leendő foglalkoztatók száma háromszáz. Június végéig 316-an szereztek jogosítványt.