Továbbra is elkötelezett abban a kormány, hogy valamennyi megyei jogú várost el lehessen érni gyorsforgalmi úton, és hogy az autópályák eljussanak az országhatárokig. Ehhez a kabinet az unió Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) és a Connecting Europe Facility (CEF) közlekedési források mellett tisztán a hazai költségvetésből is felhasznál pénzeket a Modern városok program keretében – közölte lapunk kérdésére a Miniszterelnökség. Az idei évben jó néhány közútfejlesztési projekt jutott, illetve jut megvalósítási szakaszba, ezért a kormányzat áttekintette a korábbi döntéseit. Ennek az eredménye múlt héten megjelent, a Magyarország rövid és középtávú közútfejlesztéséhez kapcsolódó infrastrukturális beruházások összehangolásáról és azok 2022-ig történő megvalósításáról szóló kormányhatározat.
A jogszabály megalkotásának az volt a célja, hogy a korábbi, projektszintű kormányzati szemlélettel szemben egységes, áttekinthető fejlesztési koncepciót alkosson, amelyben pontosan megnevezték mind az európai uniós, mind a hazai költségvetési forrásból megvalósuló projekteket. A kormányhatározat szerint új fejlesztésről ezután csak a projektlistáról szóló döntéssel együttesen lehet határozni. A döntés értelmében csaknem 2400 milliárd forint összegű közútfejlesztési beruházás valósul meg 2022-ig Magyarországon. Éppen azért volt szükség a fejlesztések egységes kezelésére, hogy a piaci kapacitások összehangolása, valamint a beruházások költségvetési fedezetének biztosítása megvalósulhasson – közölte a Miniszterelnökség. A rövid- és középtávú közútfejlesztések megvalósításával összefüggő egyes kormányhatározatok módosításáról szóló múlt heti kormányhatározat a fenti szemléletet és kiigazítást tükrözi azzal, hogy az egy héttel korábbi határozat mellékletében meghatározott projektek körét bővíthetik, illetve későbbre halaszthatják. A kormány negyedévente áttekinti a beruházások előrehaladását és a listát ennek alapján frissíti.
A múlt héten megjelent rendelet melléklete nem tartalmazza többek között az M1-es és M7-es egyes szakaszainak a bővítését, a 8-as számú főút és a 82-es számú főút összeköttetésével tervezett útfejlesztést, az 52. számú főút M5-ös autópálya és Kecskemét, Nagykörút közötti szakasz négysávossá bővítését, és a szombathelyi elkerülő előkészítését.