A következő két évben soha nem látott mértékű, kerékpáros-turizmust érintő fejlesztés valósul meg Magyarországon – jelentette be tegnap Révész Máriusz. A kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos kiemelt feladatnak nevezte a Balaton-kör rendbetételét, illetve prioritásnak nevezte a fővárost és a Balatont összekötő kerékpárút megépítését, amely az Eurovelo 14-es európai útvonal része lett, miután nemrégiben Brüsszelben elfogadták a nyomvonal tervét.
A távirati iroda kérdésére a kormánybiztos vázolta, hogy a 110 kilométeres Budapest–Balaton bicikliút tervei 2-3 héten belül készen lesznek. Mint mondta, a pontos költségek még nem ismertek, de kilométerenként 80-100 millió forinttal számolva vélhetően 8-10 milliárd forintba fog kerülni a beruházás.
Révész Máriusz az új európai bicikliúttal kapcsolatban kiemelte, hogy a nyomvonal a Bodeni-tótól indulva, Ausztrián keresztül haladva, Magyarországon az Őrséget, a Balatont, a Velencei-tavat, Budapestet, Egert, a Hortobágyot és a Tisza-tavat érintve Debrecenig haladna. Hozzátette, hogy reményei szerint később két keréken Székelyföld vagy akár a Fekete-tenger is elérhető lesz majd.
A kormánybiztos arra is kitért, hogy egyelőre kevés információ áll rendelkezésükre a magyar kerékpároséletről, az utak kihasználtságáról, ezért a fejlesztési stratégiában számos helyen mérhetővé tennék a biciklis közlekedést.
Révész megjegyezte, hogy jövőre írják ki a közbeszerzést a mérőberendezések beszerzésére, telepítésére. A mérőhálózat kiépülése után a tervek szerint kétévente végeznének turisztikai méréseket, a köztes időben pedig a mindennapi kerékpáros közlekedést szondáznák.
L. Simon László fideszes országgyűlési képviselő az eseményen közölte, hogy 2010 után a Velencei-tó térségében épült a legtöbb kerékpárút. Ezek nemcsak a tóparton, hanem távolabb is megtalálhatók, és kapcsolódnak például a Budapest–Balaton vagy a Vértes biciklis-túraútvonalaihoz. Bejelentette, hogy a Bejárható Magyarország program részeként a térségbe mintegy 400 millió forint érkezik: Sukorón és Agárdon pihenőpontokat hoznak létre, emellett több információs pont létesül a kerékpárutak mentén. Szavai szerint az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően a Velencei-tó az ország egyik kiemelkedő kerékpáros-turisztikai központja.
A Velencei-tóhoz egy magyar fejlesztésű forgalomszámláló berendezést készítettek, amely ultrahangos eljárással működik. A rendszer előnye, hogy az utak roncsolása nélkül kiépíthető, illetve gyorsan telepíthető fix és mobil módon is – ismertette Szőke József, a Mérföldkő Közlekedési Fejlesztő és Szolgáltató Kft. tulajdonosa.
A berendezéssel a helyszínen és online módon gyűjthetők az adatok, amelyek a forgalom irányát, nagyságát, az elhaladók számát mutatják, de a rendszer képes megkülönböztetni a gyalogost a kerékpárostól, és a különböző időjárási körülmények alapján is szűrhetők a mért adatok.