Nemrég csupán távlati tervekről volt szó, ma már „szabad szemmel” is jól látható munka zajlik az önvezető járművek konstruktőri műhelyeiben. A fejlesztésekben minden nagyobb szoftvercég részt vesz, hiszen nem jó stratégia kimaradni az iparág következő nagy dobásából. Legutóbb az Ericsson jelentette be együttműködését a gépjárműszoftverek fejlesztésére szakosodott Zenuityvel, amely a Volvo és az Autoliv közös vállalkozása. A cél egy olyan, teljes körű lefedettséggel rendelkező platform létrehozása, amely magában foglalja a biztonságtechnikai hálózatok, a fejlett gépjárművezetést támogató rendszerek (ADAS) és az autonóm járműfunkciók (AD) szoftvereit.
Az első lépésben egy felhőalapú alkalmazást épít ki a két cég. Ennek a segítségével a berendezéseket gyártó vállalatok megsokszorozhatják az eszközeik hatékonyságát, és felgyorsíthatják a szolgáltatások bevezetését.
A teljes körű megoldás része lesz majd a gépjármű fedélzeti szoftverének integrálása egyéb funkciókkal, fedélzeti érzékelőkkel és felhőalapú támogató szolgáltatásokkal. Utóbbiak a felhő-infrastruktúrából és a többi járműből érkező külső adatokat szolgáltatják. Ennek köszönhetően lehetővé válik, hogy a járműveket az ideiglenesen megjelenő információk és események valós időben történő láthatóságának megteremtésével irányítsák.
A Volvo más partnerekkel is dolgozik az önvezető rendszerek kifejlesztésén, pénteken például a Waberer’s International Nyrt.-vel tartottak tesztvezetést közúti forgalomban az M1-es autópályán. A kipróbált technológia neve platooning, a lényege pedig, hogy a kamionkonvojnak csupán az első tagjában ül vezető, a többi pedig vezeték nélküli kapcsolattal követi az első tagot. A járművek ötven kilométert tettek meg, egyelőre biztonsági okokból valamennyi kamion fülkéjében ült sofőr az MTI tájékoztatása szerint.
A platooning technológia biztonságosabbá, környezetkímélőbbé és gazdaságosabbá teheti az árufuvarozást Dér Péter, a Volvo Trucks kereskedelmi igazgatójának elmondása szerint. A szakértő szólt arról is, hogy az eszközökkel felszerelt járművek reakcióideje gyorsabb, mint az emberé, így könnyebben elkerülhetők a balesetek, és kevesebb üzemanyagot használnak fel a konvojban haladás miatt. További előnye, hogy csak egy sofőr utazik a konvojjal, így humánerőforrás-oldalon is költség takarítható meg. Dér Péter szerint a platooning mindennapos használata előtt rendezni kell a különböző országok közlekedési és egyéb szabályait is. Reálisan négy-öt év múlva üzemeken belül, logisztikai centrumokban már alkalmazható lesz, de a közúti fuvarozásban jóval később vezethető majd be. Az igazgató kiemelte: fontos az is, hogy társadalmilag elfogadottá váljon a fejlesztés, és az is, hogy alkalmas legyen a közúthálózat a bevezetéséhez.
Magyarország ebben az új technológiai forradalomban a zalaegerszegi tesztpályával vesz részt, és az M76-os utat is műszakilag olyanra tervezik, hogy alkalmas legyen önvezető járművek tesztelésére. Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium kiemelt vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára a tesztet megelőzően elmondta: a kelet-közép-európai régióban elsőként Magyarországon tesztelnek vezető nélküli járműveket. Hozzátette: a zalaegerszegi tesztpálya egyes pályaelemei már 2018-ban használhatók lesznek, 2020-tól pedig minden igényt kielégít majd.