A kánikulának köszönhetően a napokban megugrott a lakossági fogyasztás az ásványvizek, üdítők, alkoholmentes italok piacán, mintegy másfél-kétszeresére nőtt egy átlagos nyári hónap eladásaihoz képest – közölte a Magyar Időkkel a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség.
Bikfalvi Istvánné főtitkár rámutatott, a reáljövedelmek bővülése és a kiskereskedelmi forgalom növekedése miatt már tavaly is jelentős, tízszázalékos bővülést mutatott fel az alapvető élelmiszerré előlépett ásványvizek, illetve minőségi gyümölcslevek forgalmazása.
– A növekedés 2014-ben kezdődött, az azt megelőző években azonban harmincszázalékos visszaesést produkált ezen termékek forgalmazása – jelezte a szövetség főtitkára.
A gyártók tavaly csaknem 10 millió hektoliter alkoholmentes italt bocsátottak kereskedelmi forgalomba. – Hogy a lakosság több pénzből gazdálkodik, azt az is mutatja, miszerint tavaly nagyot nőtt, lényegében megduplázódott a drágább, kevésbé cukrozott, jobb minőségű üdítőitalok aránya az eladott árumennyiségben – közölte Bikfalvi Istvánné.
Tavaly az ásvány- és ízesített vizek, a szénsavas üdítőitalok, a százszázalékos gyümölcslevek, nektárok, gyümölcsitalok, jeges teák, energiaitalok és szörpök forgalmazása értékben tíz, mennyiségben nyolc százalékkal emelkedett a boltokban az előző év hasonló időszakához képest – derül ki a Nielsen piackutató vállalat új felméréséből.
Ebben azt közölték, hogy sok más napi fogyasztási cikkhez hasonlóan idehaza ezen termékek piacán is a 400 négyzetméternél nagyobb áruházakban zajlik az eladások háromnegyede, ám míg a diszkontok, szupermarketek kevesebb alkoholmentes italt adtak el a múlt évben, addig a kisebb, 50 és 200 négyzetméter közötti üzletek növelték részesedésüket az eladásokból.
A Nielsen kiskereskedelmi indexe pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy kilencven vizsgált termék közül a magyarországi kiskereskedelemben a legnagyobb forgalmú élelmiszerek közé tartoznak a szénsavas üdítőitalok. A piac éves forgalma ötmilliárd forint felett mozgott, amivel a feldolgozott hús, a sör és a sajt után a negyedik legnagyobb bevételt érték el tavaly az üzletek.
Érzékelik a fogalomnövekedést az áruházláncok is, miszerint a nyári meleg máris hatással van a vásárlói igényekre. Az Auchan tegnap például azt jelezte, hogy folyamatosan bővül az ásványvizek és üdítőitalok magyarországi piaca: a nagy meleg beköszöntével az üdítők iránti kereslet azonnal megugrott a vállalat egységeiben.
– Üzleteinkben az éves ásványvízeladásunk 30-35 százaléka realizálódik a három nyári hónapban – közölte az áruházlánc.
A CBA-nál is érezhető volt az elmúlt napokban az alkoholmentes italok iránti keresletnövekedés. Fodor Attila kommunikációs igazgató kérdésünkre úgy fogalmazott: a tapasztalatok szerint ahhoz, hogy a számok szintjén is látható legyen a hagyományos nyári eladásokhoz mért forgalombővülés, legalább egyhetes folyamatos kánikulának kell lennie.
– Hálózatunkban egy átlagos nyári naphoz képest ilyenkor legalább 20 százalékkal emelkedik az üdítők, sörök, ásványvizek eladása, de az üdülőövezetekben, belvárosokban, forgalmasabb helyeken lévő egységeinknél a megduplázott mennyiség sem ritka az ilyenkor értékesített szomjoltókból – mondta Fodor Attila.