Az autóipar, a technológia, valamint az okos számítógépek és intelligens szoftverek területén tevékenykedő három vállalkozás együttműködésének célja, hogy a nagymértékben, illetve teljes mértékben automatizált járművezetés megoldásai 2021-re sorozatgyártásba kerüljenek. Az automatizált járművezetés a jövőben az emberek életére és a társadalom egészére egyaránt pozitív hatással lesz.
A teljes mértékben automatizált mobilitás felé vezető út azonban rendkívül szerteágazó, és számos olyan, minden részletre kiterjedő megoldás hibátlan működését igényli, amelyek a teljes hálózat intelligenciáját egyesítik, az ajtók lezárásától kezdve egészen a járművek adatbázisáig. A mobilitás jövőképéből részesedni kívánó közlekedési szolgáltatóknak rohamos tempóban kell alkalmazkodniuk a technológia fejlődéséhez, és vadonatúj partnerekkel együttműködve kell felkészülniük az új lehetőségekre. A partnerek azt ígérik, hogy a nyílt platformot minden olyan autógyártó rendelkezésére bocsátják, amely autonóm autók fejlesztésén gondolkodik.
Az BMW iNEXT fogja képviselni a járművezetés új formáját, amely a szándék szerint az automatizált járművezetési stratégia és az önvezető autókból álló járműflotta alapjául szolgál majd nem csupán az autópályákon, de nagyvárosi környezetben is. A három cég úgy gondolja, hogy az automatizált járművezetés technológiái egyszerűbbé és biztonságosabbá teszik majd az utazást.
Olyan megbízható és hibátlanul működő jármű-technológiai megoldásokat kívánnak kifejleszteni, amelyek nem csupán azt teszik lehetővé, hogy utazás közben az autó vezetője elengedje a kormányt, de azt is, hogy tekintetét és figyelmét is levegye az útról, tetszése szerinti pihenő- vagy munkaidővé változtatva az autóban töltött perceket és órákat.
A három vállalat hamarosan közös prototípus bemutatásával demonstrálja elképzeléseit, 2017-ben pedig az önvezető autókból álló járműflotta intelligens technológiájának tesztelése is megkezdődik. A BMW szóvivője hozzátette: várhatóan azért megmaradnak a pedálok és a kormánykerék arra az esetre, ha a vezetőnek kedve támad átvenni az irányítást.
Az érzékelés folyamatát, amely során képesek leszünk mindössze egyetlen kamerán keresztül feltérképezni a jármű körüli teljes forgalmi helyzetet, a Mobileye legújabb csiprendszerére fejlesztették ki, az együttműködéshez kidolgozott rendszeralgoritmusokat pedig az Intel számítástechnikai platformjai futtatják majd. A milliméter pontosságú helymeghatározáshoz is a Mobileye technológiája szolgáltatja majd a valós idejű útvonalakat és tájékozódási pontokat.
A rendszerbe kapcsolt több milliárd okoseszköz és -autó interaktív működtetéséről és összekapcsolásáról az Intel technológiái gondoskodnak. „A nagymértékben automatizált járműveknek és mindennek, amivel kapcsolatban állnak, erős és megbízható elektronikus agyra van szükségük, hogy kellően okosak legyenek a nagyvárosi forgalomban való közlekedéshez és a balesetek elkerüléséhez” – mondta Brian Krzanich, az Intel vezérigazgatója. Szakértők arra számítanak, hogy az autonóm járművek jóvoltából jócskán javul majd a közutak biztonsága, s visszaesik a világ útjain jelenleg 1,25 millió áldozatot követelő halálos balesetek száma.
A robotpilóta csak kiegészítő funkció
Először vesztette életét közúti balesetben robotpilótát használó Tesla-sofőr – közölte a múlt héten az amerikai kormány, amely jelenleg az érintett Model S szedán fedélzeti rendszerét vizsgálja. A robotautók gyártói régóta tartottak a tragédiától, amely szakértők szerint fokozhatja az emberek ellenérzéseit az önjáró autókkal szemben. Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet jelentése szerint a sofőr május 7-én halt meg, amikor autójának kamerái nem tudták megkülönböztetni az előtte bekanyarodó teherautó utánfutójának fehér oldalát a világos égbolttól, és a robotpilóta-funkció nem aktiválta a fékeket. A 40 éves férfi a helyszínen életét vesztette. A cég szerint a – már több mint 130 millió mérföldet levezetett – robotpilóta-üzemmód bevezetése óta ez volt az első ismert haláleset. A Tesla közleménye arra is kitér, hogy a robotpilóta-üzemmód csupán kiegészítő funkció, amelynek használata közben az autóvezetőnek mindig a volánon kell tartania a kezét, készen állva arra, hogy szükség esetén visszavegye az irányítást.