Csak megszokás kérdése, és az elektromos autózás is olyan természetes lesz, mint például a mobiltelefonok használata – véli a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke. Ungár János szerint az e-autósok nemcsak azt ismerik ki, hogy hol tudják tölteni a járművüket, hanem azt is, hogy mely utazásokra alkalmas már most egy elektromos négykerekű és még melyekre nem. A helyzet azonban az, hogy ez utóbbi szempontot igencsak alulbecsülik, illetve alulértékelik az autósok.
– Az esetek nagyon jelentős hányadában nem közlekedünk nagy távokat egyhuzamban – mondta Ungár János. – Tekintettel arra, hogy egy személyautó egy évben átlagosan tízezer kilométert fut, ez egy napra legfeljebb 30-40 kilométert jelenthet. Persze az megszokott igénye az embernek, hogy a közlekedéshez ne kelljen eszközt váltania – tette hozzá.
Ugyanakkor egy-egy hosszú távú utat esetenként 30-45 perces töltés miatt megszakítani nemkívánatos kompromisszum Ungár János szerint, jó hír viszont, hogy a későbbiekben nem is nagyon kell majd ekkora időkiesésekkel számolni.
– Most jött el annak az ideje, hogy a korábbi kormányzati és EU-s támogatásokat elnyert projektek a megvalósulási szakaszba lépnek – beszélt a szövetség elnöke a töltőpontok számának gyarapodásáról. – Az előttünk álló évben mintegy hatszáz töltő épül hazánkban, ami a mai háromszázas számhoz képest óriási ugrás.

Az elkövetkező időkben jelentősen megugrik az elektromos töltőállomások száma
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Ráadásul az új berendezések között nagyobb arányban lesznek majd egyenáramú (DC) töltők, ezeknek pedig az az előnye, hogy a váltóáramúaknál (AC) jóval gyorsabban töltenek. A gyártók rájöttek arra, hogy a hosszabb távú közlekedésnél nem várható el az autósoktól félórás várakozás. A szokások megváltozását pedig már csak azért sem érdemes kivárni, mert az egész iparágat környezetvédelmi szempontok motiválják – hangsúlyozta a szakértő.
Az iparági trendek kapcsán Ungár János beszélt arról is, hogy egyes infrastruktúra-vállalatok uniós segítséggel olyan töltőparkok fejlesztésébe kezdtek Európában (és Magyarországon is van ilyen terv), ahol a töltés sebessége még a mai DC-berendezésekhez képest is nagyon gyors: 50 kilowatt helyett akár 350 kilowattos teljesítményt biztosít. Ez annyit jelent, hogy így tíz perc alatt lehet háromszáz kilométernyi, azaz akár háromórányi hatótávra elég áramot tankolni.
– Ez már az a pont lesz, amikor a járművezető nem érez kompromisszumot egy hagyományos tankolással szemben, hiszen általában 200-300 kilométerenként egyébként is meg szoktak állni az emberek egy-egy rövid pihenőre. Az autógyártók pedig e trenddel párhuzamosan vállalták, hogy 2020 körül megjelennek olyan autókkal a piacon, amelyek már képesek felvenni ezt a nagyon nagy kapacitású töltést. Ez egy olyan vízválasztó lesz, ami letöri majd a „hatótávolságfrászként” ismert jelenséget – véli a szakmai szervezet elnöke.
Ungár János végül jelezte, hogy szeptember 19. és 20. között ismét Budapestre figyel a régió, hiszen negyedik alkalommal rendezik meg az Emobility Forumot az európai elektromobilitási hét jegyében. Az állami és az önkormányzati szektor döntéshozói mellett a rendezvényen jelen lesznek a piac hazai és nemzetközi magas rangú vezetői és véleményvezérei.