Egyetlen hívást sem kaptam – mesélte értetlenkedve utcabeli szomszédom autócseréjének történetét. Fiatal dízelkombiját akarta eladni, mert jó ajánlatot kapott egy új hibrid járgányra. Hirdetést adott fel, és várta az érdeklődő telefonokat, de csalódnia kellett. Egy-két éve még a használt piacon a dízel családi autó volt a sláger, most derék szomszédomnak kereskedőhöz kellett vinnie másfél éves, alig néhány tízezret futott, szinte szalonállapotú kocsiját.
Nem akartam elhinni a történetet, próbaképpen néhány népszerű családi modell, 5-6 éves korú kínálatára rákerestem a Használtautó.hu portálon, és való igaz, hogy az azonos korú, futású és állapotú járművek közül a dízeleket adták olcsóbban, némely esetben nem is kevéssel. Megállapításaimat alátámasztja a legnagyobb hazai használtautó-kereső adatbázisának az elemzése. A Használtautó.hu szerint az év eleje óta látványosan esett a dízelmotoros autók népszerűsége a használt autót keresők körében. Míg két évvel ezelőtt másfélszer annyian kerestek dízeles autókat a potenciális vevők, mára ez az arány szinte teljesen átfordult a benzines autók javára. Az alsó és felső középkategória leggyakoribb modelljeinek hirdetési árait vizsgálva megállapítható, hogy az újonnan még 10-20 százalékkal drágábban megvásárolt dízeles verziók ára 5-6 év után már 10-20 százalékos lemaradást mutat a benzinesekéhez képest.
Mi állhat a közhangulat megfordulása mögött? Részben az, hogy az 2015-ös dízelbotrány kirobbanása óta egyre több gyártó dízelmotorjáról derül ki, hogy az utcai károsanyag-kibocsátása jelentősen meghaladja a laboratóriumi határértékeket. Ráadásul Nyugat-Európában egyre inkább dízelellenes hangulat alakult ki, és néhány éven belül több német nagyvárosból, mint Stuttgart (Mercedes), München (BMW) fogják kitiltani a dízelüzemű járműveket. Idehaza pedig az kezd tudatosulni, hogy az ellenőrizhetetlen előélettel behozott, zömmel 8-10 éves dízelautók javítása akár a milliós nagyságrendet közelítő összeggel sokkolhatja tulajdonosait.
Mindezek ellenére nem kell azt gondolni, hogy a dízelek egyik napról a másikra eltűnnek a piacról. Az említett keresőportálon a jelenleg kínált több mint 94 ezer gépkocsiból még mindig 47 ezer a gázolajjal hajtott, és csak 44 ezer a benzines. – Ráadásul a használt dízelautók importjának a következő években igencsak bőséges utánpótlása lesz – mondta lapunk kérdésére Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke, maga is jelentős használtautó-forgalmat (is) lebonyolító autókereskedő. Gablini emlékeztetett, hogy a nagy német autógyártók, amelyek termékeiből rengeteget hoznak be magánimport révén Magyarországra, sorozatosan kényszerülnek dízelmotoros autóikat visszahívni, motorvezérlő szoftvereiken módosítani, alkalmanként egyes alkatrészeiket cserélni.
Ezzel párhuzamosan újonnan is kevesebb dízelmotoros autót adnak el, és a gyártók szövetsége a közelmúltban drámai hangú felhívást intézett a közvéleményhez, hogy ne forduljanak el indokolatlan mértékben az egyébként gazdaságos és tiszta üzemű dízelmotoroktól. A közhangulat azonban már megváltozott, és sejthető, hogy a német belső piacról kivont gépkocsikat külföldön, főleg közép- és kelet-európai országokban igyekeznek majd értékesíteni. Mindennek jól belátható következménye lehet, hogy a használt importban tömegesen tűnnek majd fel a Németországból kitessékelt, csaló szoftverrel szerelt, környezetszennyező dízelek.
Gablini Gábor elmondta, a Gémosz már több alkalommal fordult javaslatával a kormányzathoz, hogy változtasson a használtautó-import szabályozásán, sújtsák olyan közterhekkel a környezetszennyező motorral szerelt járműveket, ami nem ösztönzi a behozatalukat.
Kevésbé nőtt az import
Lassult a használtautó-átírások növekedése az idén az első fél évben, ami arra utal, hogy kezd telítődni a magyarországi használtautó-piac – közölte a DasWeltAuto. A Datahouse adatai alapján a kereskedőcég arról számolt be, hogy januártól június végéig 332 562 használt autó cserélt gazdát, ami 11,5 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest. Ugyanakkor tavaly a növekedési ütem még 26,5 százalékos volt. A piac csúcsa 2005-ben volt, amikor 639 104 gépkocsit írtak át Magyarországon. Az idei első féléves forgalomból a járműkereskedők 27,4 százalékkal részesedtek. Az autócserék 31 százaléka alsó középkategóriás, 25,8 százaléka kis- és 15,5 százaléka felső középkategóriás autó volt. A márkák rangsorában ezúttal is az Opel végzett az élen 45 742 autóval, a második legnépszerűbb a Suzuki (34 099 autó), a harmadik a Volkswagen (32 347 autó) volt. Az átírt kocsik 76 százalékának kora meghaladta a tíz évet, öt évnél fiatalabb mindössze 11,9 százalékuk volt. Frank György, a DasWeltAuto márkaigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a nagy forgalom dacára a járműpark nem frissül, a járművek átlagéletkora folyamatosan kúszik felfelé, már a tizennégy évet súrolja.