Túl vannak már a Balaton-parti vendéglátóegységek vezetői és a kiskereskedők az idei idegenforgalmi szezonra felkészítő tanácskozáson, amelyen az adóhivatal, a munkavédelem és a népegészségügyi szolgálat jó tanácsai mellett a fogyasztóvédelemtől is alapos leckét kaptak a vállalkozások a nyári idényben betartandó szabályokról. Ezzel csaknem egy időben kezdődtek meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségeinek főszezont megelőző ellenőrzései a tó környékén.
– Egyre tisztességesebb kereskedelmi gyakorlat tapasztalható a szezonális vendéglátásban, kisbolti forgalomban. Ez nem a ’80-as évek, már nem jellemző, hogy egy-egy balatoni kisboltban vagy vendéglőben „randevúznak a felügyelők” – mondta a Magyar Időknek a Kereskedők és Vendéglátók Országos Szövetségének (Kisosz) Veszprém megyei elnöke. Vágó Péter hozzátette: a vendéglátósok mellett a strandjáték-árusítókra és az egyéb szezonális szolgáltatókra is egyre kevesebb a vevők részéről érkező panasz.
– A vízibicikli-kölcsönzők túlnyomó része is tisztességesen dolgozik – fűzte hozzá a Kisosz-vezető.
– A Balaton déli partján a múlt nyáron egyetlen szabálysértési bírságot sem szabott ki a fogyasztóvédelem. A vendéglátásban dolgozókat egyre inkább a jogszabálykövető magatartás jellemzi. Ezért is tartják szükségesnek, hogy az érdekképviseletük szezonkezdéskor felhívja a figyelmet a legfontosabb jogszabályokra, változásokra.
Így például idén arra is, hogy a megyei kereskedelmi és iparkamarákhoz tartozó békéltető testületeknél a korábbiaknál lényegesen rövidebb, egyszerűbb úton juthatnak el a megoldáshoz a vásárlás vagy a szolgáltatás során kárt szenvedett fogyasztók, amiben a vállalkozásoknak is együtt kell működniük – tudtuk meg Kódai Attilától, a Kisosz somogyi ügyvezető-helyettesétől.
Elmondta: a fogyasztóvédelem továbbra is élesen figyel az árak feltüntetésére és azok felszámításának helyességére, a kívül (az étterem utcai oldalán) és az étlapon, itallapon szereplő árak egyezőségére, a mérőeszközök hitelesítésére, a mérések megfelelőségére, a nyugta- és számlaadásra, valamint a vásárlók megfelelő tájékoztatására és a kiszolgálásra.
Az üdülési szezon hatósági ellenőrzései az átlagos nyári napok szolgáltatói mellett a turisztikailag frekventált területen rendezett különféle nagy rendezvények, gasztronómiai és sportesemények, fesztiválok (Boglári Szüreti Napok, Balaton Sound, tóátúszás), illetve vásárok kereskedelmi és vendéglátó-ipari egységeire is kiterjednek idén.
Kevesebb volt tavaly a hiányosság
Idén is számíthatnak ellenőrzésekre a hatóságok részéről a nyár folyamán a kereskedők, vendéglátósok, a vízpartok, turisztikailag látogatott területek szolgáltatói. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) revizorai elsősorban azokon a helyeken tűnhetnek fel, ahol ősztől kötelező az online kasszák használata. Tavaly a NAV ellenőrei a vizsgált vállalkozások csaknem felénél találtak valamilyen szabálytalanságot, szabtak ki valamilyen bírságot. A korábbiaknál jóval kevesebb hiányosságot tárt fel viszont tavaly nyáron a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. A fogyasztók érdekeit súlyosan sértő kirívó jogsértést nem találtak, kisebb hiányosságok azonban szép számmal akadtak. Tavaly a legtöbb jogsértést a helytelen étel- és italmérés miatt állapították meg az ellenőrök, ezen kívül gyakori volt a vásárlók könyvét érintő hiányosság, és sűrűn előfordult, hogy nem tüntették fel a termékek árát, vagy téves volt az ártájékoztatás. Az előző nyár szezonális vizsgálatai során összesen 884 ezer forintnyi fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az NFH.