Új időszámítás kezdődik az autójavító szektorban szeptember 30-án. Akkor lép életbe ugyanis a Nemzetgazdasági Minisztérium rendeletének módosítása. Ebben az áll, hogy a „nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel eleget tenni kötelezettek köre” módosul, és bekerülnek többek között a gépjárműjavítási, -karbantartási, gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi, motorkerékpár- és -alkatrész-kereskedelmi, -javítási tevékenységet folytatók.
Becslések szerint jelenleg a szervizek 60 százaléka nem ad számlát, náluk szeptember 30. után kötelezően születik nyugta, ennek eredményeként pedig érezhetően – a munkadíj áfatartalmával mindenképpen – megemelkedik a fizetnivaló. Persze megtörténhet, hogy nem minden tételt ütnek be a kasszába – mint ahogy a kiskereskedelemben is megtörténik alkalmanként –, de az autójavítás esetében ez nem lesz olyan könnyű – mondta lapunk kérdésére egy független szerviz vezetője.
Az alkatrészeket ugyanis cikkszámmal, vonalkóddal beazonosíthatóvá teszik, és a hatóság végig tudja kísérni minden tétel útját a gyártótól vagy importőrtől a nagykereskedőn át a szervizig. Márpedig ha egy javító cég elad egy alkatrészt, életszerűtlen, hogy ne számlázzon hozzá munkadíjat is. Vagyis nem lesz könnyű megkerülni a szabályt, ez pedig alaposan átalakítja majd az egész szektort. Webáruházakból továbbra is beszerezhető bármilyen alkatrész – vetettük ellen, ám a tapasztalt szervizes szerint már az elem pontos beazonosításához és kiválasztásához is szakértelem és anyagismeret szükséges, ha ez hiányzik, kidobott pénz a beszerzés.
Üdvözli az intézkedést a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, mert az hosszú távon hozzájárulhat az ágazat fehéredéséhez – mondta kérdésünkre Erdélyi Péter, a szervezet ügyvezető igazgatója. A márkakereskedések és nagyobb szervizek tevékenysége ma is szigorúan szabályozott, és komoly versenyhátrányt jelent számukra, hogy a szürkezónában számla nélkül, az alkalmazottakra és a környezetvédelemre vonatkozó szabályok megkerülésével működhetnek a vállalkozások. Az ágazat jelentős tisztulására azonban hosszabb időre és más intézkedések bevezetésére is szükség lesz – vélekedett Erdélyi Péter.
Az autójavítási piac értéke éves szinten mintegy 1000 milliárd forint – közölte korábban a márkakereskedők érdekképviselete. Ebből az alkatrész-felhasználás 600-650 milliárd forint, a legális javítások értéke mintegy 420 milliárd forint. A beépített alkatrészek nagyjából 30 százaléka lehet hamis, azaz évente 180-200 milliárdot tesz ki a feketepiac – mondta el kérdésünkre Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Az autósboltokat korábban a közlekedési hatóság ellenőrizte, azonban a szervezet 2012-es átalakításakor a kiskereskedelem felügyelete meggyengült.