Vasúti és közúti fejlesztésekre mintegy négyezermilliárd forint európai uniós és hazai forrás áll rendelkezésre 2022-ig – közölte tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Homolya Róbert elmondta: vasúti fejlesztésre mintegy 1500 milliárd forint uniós, közúti fejlesztésekre pedig 1200 milliárd forint uniós és 1300 milliárd forint hazai forrás áll rendelkezésre.
A vasúti és közúti fejlesztéseknek köszönhetően 2022-ig mintegy kilencszáz kilométer vasúti pálya újul meg és kilencszáz kilométer gyorsforgalmi út épül. Ennek része az M85-ös kétszer két sávos gyorsforgalmi út Csornától az országhatárig tartó szakaszának megépítése 140 milliárd forintból, 65 kilométer hosszan. Szintén ebbe a csomagba tartozik az M15-ös út négysávosítása, valamint az M1-es autópálya és Pápa között egy összekötő út megépítése.
A vasúti fejlesztések közül kiemelte, hogy a GYSEV Zrt. az előző uniós ciklusban csaknem százmilliárd forintnyi fejlesztést valósított meg, a mostaniban pedig már mintegy ötvenmilliárd forintnyi támogatási szerződéssel rendelkezik. Az érintett beruházás során Szombathelyen és Csornán forgalomirányító központot alakítottak ki, Sopronban pedig ezek felügyeletére egy forgalomellenőrző központot létesítettek.
Ennek eredményeként a GYSEV vasúthálózatának 44 állomása egységes vasútüzemi felügyeleti rendszerbe integrálódik, ezzel növekedhet a vasútvonalak átbocsátóképessége, ritkulhatnak a késések. Katasztrófák esetére egy úgynevezett havariaközpontot is létrehoztak, amely veszélyhelyzet esetén képes mind a három állomás feladatát egységesen átvenni.
Az új központok létrehozásakor 26 négyzetméter felületű LED monitorfalat telepítettek, amelyen egy időben jelenítik meg a teljes vonalhálózatot.