Rövid távon a robotok elvehetik a munkahelyek öt százalékát. Az aktív munkavállalók 75 százalékát 2020-ra a digitális világban otthonosan mozgó, a múlt század nyolcvanas-kilencvenes éveiben született Y generáció tagjai teszik majd ki, akiknek természetes a projektjellegű munkavállalás. Mindeközben a magyar egyetemisták háromnegyede lehetségesnek tartja, hogy öt év múlva már nem a jelenlegi szakmájában fog dolgozni. A Profession.hu toborzási szakértője és a Budapesti Metropolitan Egyetem (Metu) docense szerint éppen ezért a szakmai sikerhez ma már nem a lexikális tudás bővítésére, hanem elsősorban speciális készségek és kompetenciák fejlesztésére van szükség.
Amerikában még rosszabb a helyzet. A Cornerstone Capital Group kutatása szerint a következő tíz évben az Egyesült Államokban több mint hatmillió kiskereskedelmi dolgozót, az alkalmazotti kör 38 százalékát fogja várhatóan leváltani a robotizálás és a nagyfokú digitalizáció. A Világgazdasági Fórum elemzése szerint ugyanakkor a következő évtizedben a munkaerőpiaci érvényesüléshez nélkülözhetetlen készségek közé tartozik majd a komplex problémamegoldó képesség, a kognitív rugalmasság, a kreativitás, a csapatmunka, az érzelmi intelligencia és a kritikai gondolkodás.
A jelenleg is zajló negyedik ipari forradalom eredményeként teljes ágazatok tűnnek el, ezáltal szakmák és pozíciók válnak feleslegessé. A Metu kutatása szerint a magyar fiatalok harmada kifejezetten stresszesnek éli meg a pályakezdést, mivel bizonytalanok abban, hogy a most megszerzett tudásuk hosszú távon is elegendő lesz-e jövőbeli pozíciójuk betöltéséhez. Az útkeresés azonban jelenleg szinte minden generációt érint.
A munkakeresés módszere is változott: egyre inkább szoftverek választhatják ki az ideális munkavállalót. Míg tíz éve újsághirdetések alapján találtak munkát az emberek, mára az önéletrajz és a személyes interjú szükségességét is megkérdőjelezik az arcfelismerő szoftverek, valamint a humánerőforrás-adatbázisokat szűrő alkalmazások. Az álláshirdetéseket a munkavállalók manapság a Facebookon keresik, és az online aktivitásuk alapján ajánlanak nekik megfelelő pozíciókat.
Az álláskeresés egyre inkább a mobilfelületre terelődik, és olyan állandó online interakcióvá válik, amely nem igényel személyes jelenlétet. A digitalizálódás a legkeresettebb szakmák szintjén is egyértelműen kirajzolódik, hiszen a cégek az IT-fejlesztők és -üzemeltetők, a gépész- és villamosmérnökök, valamint a digitális marketingesek iránt érdeklődnek a leginkább.