A közelmúltban az egyik közösségi oldalon jelent meg fotó a pilisvörösvári állomáson összegraffitizett Desiróról.
A motorvonaton 100 négyzetméteres felületet festettek le Pilisvörösvár állomáson, április 29-ére virradóra. Az ekkora méretű graffitiket jellemzően többen, hárman-öten készítik, ez esetben négy mázolót lehetett azonosítani. A kocsi a rongálás után kiállt a forgalomból a Nyugati pályaudvaron rendőrségi helyszínelésre, majd graffitimentesítés céljából az istvánteleki főműhelybe mentek vele. A vasúttársaság közlése szerint csak ennek a graffitinek az eltávolítása százezer forintba kerül, a vállalat feljelentést tett.
Az eset messze nem egyedi: az elmúlt hónapokban jelentősen nőtt a HÉV-ek és a vonatok graffitis rongálásainak száma. A rendőrség szerint az egyre gyakoribb „dekorálás” hátterében a 14–22 év közötti elkövetők rivalizálása állhat. Ennek levét viszont a vasúttársaságok isszák meg, a szennyeződés eltávolítása és a járművek védőlakkozása ugyanis évente több száz millió forintba kerül. – A vonatok és a HÉV-ek felületeinek firkálói bűncselekményt követnek el; tettükkel az okozott kár mértékétől függően a rongálás vétségét vagy bűntettét valósítják meg, ami szabadságvesztést és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után – mondta el a Magyar Idők kérdésére Lőcsei Virág szóvivő.
Az elmúlt fél évben legalább két tucat rendőrségi feljelentést tett a HÉV és a MÁV-Start, drasztikusan nőtt ugyanis a graffitisek által okozott károk száma: a HÉV esetében naponta átlagosan 8 négyzetméter külső és 11 négyzetméter belső, míg a nagyvasút vonatain naponta átlagosan 14 négyzetméternyi külső és 37 négyzetméternyi belső felületet firkálnak össze.
A HÉV-szerelvények belső burkolati elemeit és a karosszériát különböző eszközökkel, maróbb szerekkel rongálják, a festékek és a vegyszerek ráadásul beivódnak a burkolatba és nem távolíthatók el maradéktalanul, így a firkálások, karcolások kezelése nagy kihívást jelent. Ha a HÉV-szerelvények belső felületeiről nem távolíthatók el a graffitik, cserélni kell a burkolati elemet, ami a járművek megbontásával jár.
A belső burkolati elemek és paravánfalak cseréjének becsült költsége évente 130 millió forint. Az ablakok esetében a jelenlegi „karcolási gyakoriságot” alapul véve – általában négy hét alatt lesz karcos egy szerelvény szinte teljes üvegfelülete – a karcmentesítés éves költsége 600 millió forint. A károk teljes helyreállítása tehát évente több mint 700 millió forintba kerül csak a HÉV-nél. A graffitik és rongálások ellen több éve keresik a tartós megoldást.
A vasúttársaság vonatain évente 22-25 millió forintot fordítanak a graffitik eltávolítására – mondta el lapunk kérdésére Lőcsei Virág. Idén az első negyedévben azonban – az elmúlt évek hasonló időszakához képest – duplájára nőtt a külső graffitik mennyisége. 2016-ban 2750 négyzetméternyi külső és 13 300 négyzetméternyi beltéri „művet” távolítottak el a vonatokról, viszont idén, az első negyedévben a vonatok külsejéről már 1260, belülről 3300 négyzetméter graffitit kellett lemosni. Ezeknek a szennyeződéseknek az eltávolítása és a járművek védőlakkozása milliós kiadást jelent. A speciális antigraffiti lakkréteg felhordása típustól függően 1-1,5 millió forintba kerül vonatonként.
A mázolmányokat a keletkezésüket követően rövid időn belül igyekeznek eltávolítani a járművekről, egyrészt hogy minél rövidebb ideig lássa az utazóközönség, másrészt hogy a mázolmány ne sokáig hirdesse a graffitisek kétes dicsőségét.