– A statisztikák szerint a magyar kis- és középvállalkozói szektor profitjának átlagosan alig több mint egy százalékát forgatja vissza beruházásokra, amely összeg nem elegendő a cég nagyobb horderejű fejlesztéseire – mondta a Magyar Időknek Zettwitz Sándor, a Magyar Innovációs Nagydíj idei nyertese, a 77 Elektronika tulajdonos-ügyvezető igazgatója. A budapesti székhelyű, családi vállalkozásként indult, egészségiparban tevékenykedő cégnek mára 25 milliárd forint árbevétele van, amelynek 6-7 – de voltak évek, amikor 10 – százalékát beruházásokra, innovatív fejlesztésekre fordította. A tulajdonos saját tapasztalatai alapján arról beszélt, hogy a magyarországi vállalatok az exportpiacokon olyan termékkel tudnak megjelenni, amelyek világszínvonalúak, ez pedig kizárólag innovációval érhető el.
– Sok kkv-nak az a problémája, hogy nem termel a külpiacokra – részletezte Zettwitz Sándor. A siker első feltétele, hogy az adott termék megfeleljen a piaci igényeknek, arra legyen kereslet. A következő fontos lépés, hogy legyen olyan gyártóbázisuk is, amely garantálni tudja azt a minőséget, amelyet a külpiacokon elvárnak. A harmadik elem annak a kereskedőcsapatnak a megléte, amely felkutatja a nemzetközi piacokat. A vállalkozásoknak jelentős segítséget nyújthat ebben a Magyar Nemzeti Kereskedőház is.
A 77 Elektronika tulajdonosa kiemelte: a hazai egészségipar nemzetközi szinten is figyelemre méltó. A cég 98 országba exportálja termékeit, az innovációs nagydíjat világviszonylatban is egyedülálló fejlesztésükért, egy vizeletelemző készülékért nyerték el. A berendezésnek köszönhetően a laboratóriumokban a vizeletet már nem mikroszkóp alatt kell vizsgálni, hanem a készülék meghatározott szempontok szerint kimutatja a szükséges információkat, ráadásul egyszerre több mintát is képes elemezni.
Zettwitz Sándor saját példáján keresztül utalt rá, hogy sok beszállítóra lenne szükségük, azonban a hazai kkv-k nem mindig tudják az elvárt minőséget nyújtani. Ezért a 77 Elektronika saját gyártósort is épített annak érdekében, hogy a szükséges alkatrészeket is maguk gyártsák le. A cég a 80-as évek végén családi vállalkozásként indult, mára 620 főt foglalkoztat.
– A hazai kis- és középvállalkozói szektornak kitörési pont lehet az uniós támogatási rendszer – emlékeztetett a tulajdonos-ügyvezető. Mivel az ágazat meglehetősen tőkeszegény, az uniós pályázatok nagy lökést adhatnak a szükséges fejlesztések elvégzéséhez. Fontos azonban, hogy ezek a pénzek megfelelő helyre kerüljenek, mivel nagyon nehéz olyan hazai céget találni, amelyik azt a minőséget tudja nyújtani, amilyet a külföld elvár.
Ez nem jelenti azt, hogy a jövőben minden vállalkozás az exportpiacokon szeretne nagyobb arányt szerezni, mivel több cégvezető a biztos megélhetés kialakítását követően már nem fejleszti tovább vállalkozását. Zettwitz Sándor hozzátette: a magyar kisvállalkozások is sikeresek lehetnek, ehhez azonban nélkülözhetetlen a folyamatos fejlesztés, valamint az innováció és a külpiaci jelenlét.