Az első három hónap adatai alapján a tavalyi 12,5 százaléknál visszafogottabb, de továbbra is jelentős éves növekedést várunk a Liszt Ferenc repülőtér utasforgalmában az idén – mondta a Magyar Időknek a Budapest Airport (BA) vállalati és közkapcsolati igazgatója.
Hardy Mihály jelezte: úgy tapasztalják, Egyiptom és Tunézia kevésbé népszerű a magyar utazók körében – ezt főképp a charterjáratokat üzemeltető cégek szenvedik meg –, viszont Törökország irányába nem utaznak számottevően kevesebben az idén, míg más országok, például Spanyolország iránt megnőtt a kereslet.
– A nemzetközi terrorfenyegetettség tapasztalataink szerint nem vetette vissza az úti céljukat repülővel megközelítő magyarok kedvét, ahogy külföldről is változatlanul élénk az érdeklődés hazánk iránt – mondta az igazgató, hozzátéve: főként Európából tapasztalnak jelentős beutazóforgalmat a fővárosi repülőtéren.
Bizakodnak Sármelléken is: a tavalyi 22 ezer vendég után idén 25 ezres utasforgalomra számít a Hévíz-Balaton Airport.
– A magyarországi beutazó turizmus legfontosabb küldőpiaca Németország, ahonnan tavaly 550 ezer vendég érkezett – jelezte Glázer Tamás, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese. Mint mondta, ebben fontos szerepe van Hévíz környékének, a sármelléki repülőtérnek is, mivel a fürdőváros arculata a németek számára Magyarországéval egyenlő, vagyis kiemelt úti cél számukra.
Leszögezte: az elmúlt évek hazai turisztikai sikertörténetéhez nagymértékben hozzájárult Hévíz és kistérsége. Tavaly óta a Magyar Nemzeti Értéktár része a hévízi tó és a hagyományos gyógyászat, a város pedig az egészségturisztika, a gyógyturizmus vagy wellness szempontjából a Nyugat-Dunántúlon is kiemelkedik.
– A sármelléki repülőtér nemcsak a térségbe érkezőknek kínál alternatívát az autós vagy autóbuszos utazással szemben, közvetve az egész Balaton régiót kiszolgálja. A repülős turisták pedig többet költenek és tovább maradnak az átlagosnál – jegyezte meg Glázer Tamás.
Pedig a korábbinál kevesebb orosz turista miatt 2015 a sármelléki repülőtér szempontjából válságév volt.
– Idén viszont bővülésre számítunk: hét német nagyvárosból jönnek heti rendszerességű charterjáratok Sármellékre, de növekszik a törökországi charterek száma is, és júliustól ismét érkeznek gépek Moszkvából – ismertette Papp Gábor, a repteret üzemeltető Hévíz polgármestere.
Felidézte, a fürdőváros 2012-ben – 100 százalékos önkormányzati társaságot alapítva – önként vállalt feladatként vette át a sármelléki reptér működtetését.
Évente több tízmillió forintot fordítanak az üzemeltetésre, de az MT Zrt. és a Nemzetgazdasági, illetve a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is rendszeresen nyújt támogatást. Mint mondta, bár elsősorban azt szeretnék, ha olyan turisták érkeznének ide, akik ebben a régióban költik el a pénzüket, ugyanolyan fontos számukra az is, hogy fapados járatok is megforduljanak Sármelléken.
Felpörögnek az oroszországi járatok
A hévízi városháza írásos tájékoztatója szerint a Mutsch Ungarn Reisen a frankfurti Lufthansa-járaton kívül a belga VLM légitársaság gépeivel Düsseldorfból, Friedrichshafenből, Berlinből és Hamburgból szállít utasokat Sármellékre. A Salamon Reisen hagyományosan a Germania légitársasággal Drezdából, Lipcséből és Erfurtból közlekedtet chartereket május és szeptember között. A Green Travel tavaly indult törökországi kiutazóchartereinek számát 11-ről 16-ra emelte idén, a török Freebird légitársaság gépei pedig júniustól szeptember végéig hetente repülnek. A múlt évi kihagyás után júliustól indulnak újra az orosz Utair repülőgépei. Novemberig várhatóan húsz járat közlekedik Moszkva és Sármellék között, az utasokat három beutaztató iroda szervezi.