Mindennapos tapasztalat, hogy akár a legegyszerűbb döntések meghozatalához is óriási információmennyiséget kell(ene) átlátnunk, feldolgoznunk. A hatalmas adattömegek átkutatását, az ebből való tanulást mesterséges intelligencia támogathatja. A humán erőforrások kezelésével (HR) foglalkozó szakemberek is szembesülnek az adattúltengéssel, de vajon itt is csatasorba állítható-e a mesterséges intelligencia? – feszegeti a kérdést Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR-vezetője.
A válasz szerinte egyértelműen igen: a digitális forradalom a HR-t sem kerülte el, a legmodernebb, mesterséges intelligencia alapú megoldások az emberi erőforrás menedzselésében is tért hódítanak. Például a szoftverek a felvételi eljárást az első lépésektől fogva képesek támogatni, többek között azzal, hogy elolvassák és előre megadott szempontok szerint értékelik az önéletrajzokat. Ezzel legalább két legyet ütünk egy csapásra.
Az adatok feldolgozása egyrészt sokkal gyorsabb lesz, ami értékes időt takarít meg a HR-menedzsment számára, hiszen az előszűrés gépesítésével akár 30 százalékkal felgyorsulhat az új munkatársak felvétele. Másrészt az objektív feltételrendszer alkalmazása segít kiszűrni a megérzésekből vagy az előítéletekből eredő hibákat. Az objektív kritériumrendszer alapján előállított információk alapján a HR-döntések pontosabbakká válnak. De vannak más „mellékhatások” is. Csökken például a nők hátránya, akik sokkal inkább hajlamosak alábecsülni a képességeiket, mint a férfiak.
A mesterséges intelligencia a képzések menedzselésében is segít. Az okosszoftverek abban is támogathatják a munkatársakat, hogy minél inkább a céljaikhoz és a cég stratégiájához illeszkedve képezzék tovább magukat. A modern HR-megoldások az alkalmazott feltérképezhető vonásai, beazonosítható célkitűzései alapján választják ki a számára legmegfelelőbb „menüt”. Nincs akadálya már annak sem, hogy a munkavállaló az igényeinek megfelelő formában és csatornán kapja a számára valóban releváns információkat: ez lehet egy letölthető mobilalkalmazás, egy laptopról elérhető online megoldás vagy egy rövid oktatóvideó is.
A munkahelyeken egyre nagyobb arányban megjelenő millenniumi generáció – azaz a kilencvenes években születettek – számára mindez természetes elvárás. Az új technológia arra is képes, hogy megjósolja, mely munkatársak távozása a legvalószínűbb, akiket így személyre szabott állásajánlattal a szervezeten belül lehet tartani.
A McKinsey vezetői tanácsadó cég szakemberei szerint az emberek által jelenleg végzett munkának átlagosan 45 százaléka automatizálható, és ez az arány még a „felelős pozíciókat” betöltő munkatársak esetében is eléri a 20 százalékot. A fenti példák azt mutatják, hogy ez alól a HR sem kivétel – de sok más területekhez hasonlóan itt sincs szó arról, hogy a gépek elveszik az ember munkáját. Elegendő, ha a HR-ben (is) kulcsfontosságú érzelmi intelligenciára gondolunk, amelyet nagyon nehéz mesterségesen szimulálni. Nem véletlen, hogy az érzelmi intelligencia jelentősége prognózisok szerint gyorsan növekszik: a Világgazdasági Fórum szerint 2015-ben még nem szerepelt az első tíz legfontosabb munkahelyi képesség között, 2020-ban viszont már a hatodik lesz.