A hét végén utazik a Dunakeszi Járműjavító Kft. (DJJ), a Ganz Motor Kft. és az Eximbank küldöttsége Egyiptomba, hogy igyekezzen megállapodni az egyiptomi állami vasút, az Egyptian National Railways (ENR) képviselőivel a 700 személykocsi szállításáról szóló üzletről – mondta lapunk kérdésére Szepessy Tamás ügyvezető igazgató.
A tárgyalások évek óta zajlanak, a magyaron kívül más – német és orosz – ajánlat is verseng a sikerért. A nyertes pályázó 2020-ig 700 darab másod- és harmadosztályú vasúti személykocsit szállíthat le, a végső megállapodástól függően – mozdonyokkal együtt – 8-900 millió euróért. Az igazgató reméli, hogy a hét végén döntés születhet a járművek szállításáról.
A magyar ajánlat esélyeit javítja, hogy Egyiptomban az elmúlt évtizedekben tekintélyt vívtak ki maguknak a magyar gyártmányú vasúti kocsik, a jó minőségű, strapabíró vagonok neve arabul „magyari”. (Nemcsak a vasúti járművek voltak népszerűek, de az Ikarus autóbuszok is.) A DJJ saját fejlesztésű, kifejezetten erre a megrendelésre kialakítandó vasúti személykocsival pályázik. A járműjavító hagyományosan tart fenn fejlesztő részleget, ahol jelenleg hét mérnök dolgozik. A DJJ a görög vasutak számára a 2004-es athéni olimpiára 79 nagy sebességű másodosztályú termes kocsit szállított.
Ha a magyar ajánlat győz Egyiptomban, a DJJ-nek másfél éve lesz arra, hogy legyártsa a prototípust és megszerezze a hatósági engedélyeket – mondta Szepessy Tamás ügyvezető igazgató. A sorozatgyártáshoz jelentős fejlesztésekre lesz szükség, elsősorban a létszám terén: jelenleg 375-en dolgoznak a cégnél, de a vagongyártás felfutásakor akár 600 új alkalmazottra is szükség lesz. Különösen a megfelelő képzettséggel és gyakorlattal rendelkező hegesztők toborzása jelent majd kihívást.
A DJJ szakmai partnere a pályázaton a Ganz Motor Kft., amely a személykocsik forgóvázát gyártja. A Ganz jelentős tapasztalattal és jó kapcsolatokkal rendelkezik Egyiptomban, ahol mintegy 6000 Ganz-forgóváz fut személykocsik és generátoros kocsik alatt, amelyek alkatrészellátása nagy üzleti lehetőség a társaságnak. A közelmúltban zárt le a Ganz egy csaknem 500 darabos szállítási szerződést. Egyiptomban szerelik össze a forgóvázakat, illetve néhány alkatrészüket ott is gyártják.