Ismét lesz közvetlen repülőjárat Budapest és az egykori magyar nemzeti légitársaság balkáni járathálózatához tartozó városok között. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerződést kötött a Wizz Air diszkont-légitársasággal, amely hetente kétszer jár majd Podgoricába, Tiranába, Szkopjébe, Pristinába és Szarajevóba. A négyéves szerződéses időszak alatt a Wizz Air szolid nyereséget is tartalmazó kompenzációt kaphat, ha vesztesége keletkezik az útvonalakon.
Február elején öt éve lesz annak, hogy leállt a Malév. A közvetlen előzmény az volt, hogy az Európai Bizottság felszólította a nemzeti légitársaságot, hogy fizessen vissza mintegy 100 milliárd forint kormányzati támogatást. A légitársaság erre képtelen lett volna, és mivel további támogatást nem kaphatott, a menedzsment a flotta leállításáról döntött 2012. február 3-án hajnalban.
A Malév hárommilliós forgalmának kiesése azzal veszélyeztetett, hogy bajba kerül a korábban privatizált reptér-üzemeltető. A Budapest Airport (BA) gyors változtatásokat hajtott végre, a Malév utasforgalmának jelentős részét az egymással versengő két diszkont-légitársaság, a Ryanair és a Wizz Air vette át.
A 2012-es év végén csupán egy számjegyű utasforgalmi visszaesést regisztráltak, a reptér megmenekült, azonban az átalakítások következtében komoly változásokat kellett elszenvednie Ferihegynek. A reptér-üzemeltető elhalasztotta a Cargo City néven emlegetett raktárbázis megépítését, az utasmólók fejlesztését – ennek megvalósítását épp a napokban jelentették be –, valamint bezárták Ferihegy 1-et, amely korábban a diszkont-légitársaságokat szolgálta ki.
A fapados légitársaságok néhány hónap alatt a budapesti légikikötő forgalmának már csaknem felét adták, és ez jelentős átalakításokhoz vezetett a Ferihegy 2 terminálon. A diszkontok ugyanis bevezették, hogy az utasok egy csoportban, a repülőtér betonján várakozzanak a gyors ki- és beszállás érdekében. Ez hátrányosan érintette az utasokat, hiszen korábban Ferihegy 1-en az épületben várakoztak, és onnan közelítették meg a gépeket. Ferihegy 2 esetében ez a hosszabb útvonal miatt megvalósíthatatlan, az utasok negyedórákat várakoztak a szabad ég alatt.
A BA később sátrakat, majd könnyűszerkezetes épületeket bocsátott az utasok rendelkezésére. A B oldali utasmóló építése miatt éppen a jövő év elején bontják el az ideiglenes utasvárókat.
A Malév járathálózatának azokat az elemeit, amelyek Budapestet az európai nagyvárosokkal kötötték össze, szinte azonnal átvették a diszkont-légitársaságok. Voltak azonban olyan, Európán kívüli városok, amelyekbe kétoldalú kormányközi megállapodások alapján csak a Malév repülhetett. Az új megállapodások alapján a Wizz Air nyerte el a jogot, hogy Moszkvába, Kijevbe, Isztambulba és Tel-Avivba járatot üzemeltessen.
Hosszú éveken át gazdátlanul maradtak viszont azok a balkáni fővárosok, ahová a Malév repült, és ahonnan mintegy 1,5 millió átszálló utasa volt évente Ferihegynek.
Végül a kormány úgy döntött, hogy egyedi támogatást biztosít azoknak a légitársaságoknak, amelyek Szófiába és öt nyugat-balkáni fővárosba rendszeres összeköttetést biztosítanak.
Kárpótlás
Más időpontra foglalhatják át jegyüket, vagy teljes visszatérítést kérhetnek azok, akik a British Airways rövid távú járatain, köztük a budapestieken utaznának karácsony két napján. Erre a két napra a cég több ezer légiutas-kísérője sztrájkot tervez az elégtelennek tartott bérezés miatt. Azoknak, akiknek a sztrájkterv bejelentése előtt vásárolt repülőjegyük van, a British Airways felajánlja, hogy azonos indulási és célállomással más időpontokra átfoglalják a jegyüket: a karácsonyt megelőző időpontokra, vagy az azt követő 355 napos időszakra lehet új foglalást kérni. A cég felajánlotta azt is, hogy az utasok az eredeti jegy árának beszámításával más célállomásokra vegyenek repülőjegyet. Akik a felajánlott alternatív megoldásokkal nem kívánnak élni, teljes visszatérítést kérhetnek. (MTI)