Az idén is bevetik a helikoptereket a parlagfű elleni harcba. Nagy István agrárminiszter képviselői kérdésre adott írásbeli válaszából kiderült: a légi felderítés segítségével a nehezen megközelíthető, kevésbé szem előtt lévő, nagy kiterjedésű parlagfüves területek is a hatóság látókörébe kerülnek.
A légi felderítés másik nagy előnye a tárcavezető szerint, hogy a felderítés előzetes meghirdetése ösztönzően hat a termelőkre, hogy még időben elvégezzék a gyommentesítést, eleget téve ezzel a jogszabályi kötelezettségüknek. Ezt az eddigi tapasztalatok is alátámasztják, a megyei hatóságok visszajelzése alapján a légi felderítés következményeként javul a gazdálkodók, földhasználók hozzáállása, és jellemzően önként elvégzik a területük parlagfű-mentesítését.
A mentesítés a gazdáknak is elemi érdekük, hiszen a fertőzött területek után nem kaphatnak agrártámogatásokat. Erről a napokban Gyuricza Csaba, a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ főigazgatója beszélt az Echo TV-n. Jelezte: a földhasználó felelőssége, hogy a terület tiszta legyen, ugyanis ő kapja a támogatást. A földterületek ellenőrzése európai uniós előírások alapján történik, véletlenszerű kiválasztással. Ahol a parlagfű fertőzöttsége elér egy bizonyos mértéket, azokat a területeket kizárják a támogatásokból.

Ha nagyobb mennyiségű gyomnövényre bukkan a hatóság, a támogatást is elveszítheti a gazda
Fotó: MTI/Krizsán Csaba
A mezőgazdasági területek mellett a vasúti sínek és a közutak környékének karbantartásával is nagyban csökkenthető az allergizáló növények mennyisége. A nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár, Fónagy János írásbeli válasza szerint a MÁV Zrt. minden évben két-három alkalommal irtást végez. Ez a teljes vonalhálózat, az állomási területek, a peronok, rakterületek, illetve a MÁV kezelésében lévő egyéb területek kézi és vegyszeres gyomirtását fedi le.
A vegyszeres gyomirtásra fordított összeg az idén várhatóan 903 millió forint lesz. Emellett előre meghatározott ütemben célzott parlagfű-mentesítést végeztet a közmunkásokkal a vasúti társaság. A lekaszált területek nagysága 2018-ban megközelíti a hatszáz hektárt, ennek bruttó költsége pedig mintegy 96 millió forintot tesz ki. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az előzetes terveknek megfelelően az idén 5,6 milliárd forintot költ kaszálásra. Az útüzemeltetők helyszíni szemlék alkalmával ellenőrzik a területek parlagfű-fertőzöttségét, és ha szükséges, rendkívüli kaszálást végeztetnek a kritikus területeken.