A magyar vállalkozások számára kedvezőtlenül alakulhatnak majd az erőviszonyok az Európai Bizottságban, ha kilép Nagy-Britannia, de a magyar kormány így is a legmagasabb szinten és elsőrendű politikai kérdésként kezeli az unió belső piacának, valamint az áruk és munkavállalók szabad áramlásának a szabadságát – mondta el lapunk kérdésére Takács Szabolcs, a Miniszterelnökség európai uniós ügyekért felelős államtitkára a NiT Hungary elnökségi ülésén.
Az államtitkár aggályosnak nevezte, hogy a bizottságban, ahol a kormányfők tárgyalnak egymással, olyan szabályozás alakult ki, hogy a német és francia miniszterelnök együttes szavazata esetén jó eséllyel minden kezdeményezést blokkolni tudnak. Így félő, hogy a 14-ek, azaz a kelet-európai fuvarozók kezdeményezése, amelyhez csatlakoztak a balti, balkáni, valamint több dél-európai ország képviselői, nem éri el a célját a mobilitási jogszabálycsomag tárgyalása során.
Az Európai Bizottság csomagjavaslata túlzott adminisztrációs többletterhet jelenthet a gazdasági szereplők, különösen a kis- és középvállalkozások számára. A szabályozási tervek a közúti szállítás díjainak jelentős növekedését eredményezhetik, ami általános áremelkedéshez vezethet minden termékcsoportban. Az előkészületben lévő változtatások az Európai Unió versenyképességére is kedvezőtlenül hathatnak – ismertette a megbeszélések tétjét Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
Mint emlékezetes, a nyugat-európai országok 2014 óta vezetnek be diszkriminatív és piackorlátozó intézkedéseket a nemzetközi fuvarozótevékenységet folytató cégekkel szemben.
Az 1000 kilométernél hosszabb fuvarokat végző vállalkozások 80 százaléka a kelet- és dél-európai országokban van bejegyezve, és a Németországban, Franciaországban, Belgiumban és más nyugat-európai országban bevezetett intézkedések ezeknek a cégeknek okoznak többletköltségeket és adminisztratív nehézségeket a kiküldetési elv egyoldalú alkalmazásával vagy a pihenőidő eltöltésének a szabályozásával.
Az Európai Unió, amely vállalkozott rá, hogy uniós érvényű jogszabályokkal rendezi a helyzetet, jelenlegi álláspontja szerint utólag megerősítené a nemzeti kormányok korábban meghozott korlátozó intézkedéseit.
A mobilitási csomag tárgyalására a következő hónapokban kerül sor, ezeken a tárgyalásokon kell elérni, hogy működőképes kompromisszum szülessen, amely nem lehetetlenít el 120 ezer munkahelyet és 13 ezer magyar fuvarozóvállalkozást – mondta a találkozón az európai parlamenti TRAN bizottság állandó tagja, a fideszes Deli Andor.
Tovább terjeszkedik a Waberer’s
Szemerey Loránd értékesítette a rendszerváltás idején alapított családi vállalkozásának a Waberer’s–Szemerey Logisztika Kft.-ben lévő üzletrészét. A Waberer’s International Nyrt. ajánlatát elfogadva Szemerey Loránd és a vevő képviseletében Lajkó Ferenc vezérigazgató az üzletrész-adásvételi szerződést aláírta. A Szemerey Transport Zrt. 2013-ban olvadt be a Waberer’s Logisztika Kft.-be. A folyamat végeztével jött létre a Waberer’s–Szemerey Logisztika Kft., amely cég eddig Waberer’s International és Szemerey közös tulajdonban működött. Szemerey Loránd tavaly ősszel egy hasonló profilú vállalkozást alapított Graves Logisztikai Kft. néven. A korábbi megállapodás szerint Szemerey a családtagjain vagy kapcsolt vállalkozásain keresztül nem állíthatott konkurenciát a Waberer’snek. A moratórium azonban azóta letelt.