Az öntözési területek növelése, a génmódosítástól mentes termesztés érvényesítése, a rövid ellátási láncok fenntartása, a kiskereskedelem megóvása, a precíziós gazdálkodás, valamint a szakképzett tudás bevonása és megtartása olyan kitörési pontok, amelyekkel a következő 50 évben is biztosítható az élelmiszer-ellátottságunk – hívta fel a figyelmet tegnap Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója a Trade Magazin által szervezett Business Days konferencián.
A szakember elmondta: az előrejelzések szerint 2050-re mintegy 70 százalékkal nő a föld lakosságának élelmiszer-szükséglete, miközben a termőterület 30 százalékkal, az ivóvíz mennyisége pedig 40 százalékkal csökken. A világpiacon már most hatalmas verseny zajlik az élelmiszeripari és mezőgazdasági termékekért, ezért a termőföldek magyar tulajdonban tartása továbbra is az egyik legfontosabb célkitűzés.
– Mindezekből világosan látszik, hogy már most hatékonyságjavító intézkedésekre van szükség a mezőgazdaságban – fogalmazott. Megjegyezte azonban, hogy a technológiaváltáshoz nemcsak tőke, hanem tudás is szükséges.
Az AMC tájékoztatása szerint olyan fiatalok kellenek, akik megfelelő szakképesítéssel, motivációval, szaktudással érkeznek a mezőgazdaságba, akik értenek a programozáshoz, értik a különböző informatikai fejlesztéseket, képesek kezelni a legújabb mezőgazdasági gépeket. A termelés és a feldolgozás mellett azonban arra is nagy hangsúlyt kell fektetni, hogy a fogyasztók is egyre tudatosabban válasszanak, amikor betérnek egy-egy élelmiszerboltba.
– Szükség van a helyi termékek kereskedelmét támogató kiskereskedelmi hálózatok fenntartására is, hiszen nélkülük a kistelepülések ellátása és a rövid ellátási láncolat egyaránt sérül – emelte ki. Hozzátette: egy európai uniós kutatás szerint a fogyasztók 15-20 százaléka GM-mentes terméket szeretne választani. Ezzel a lehetőséggel élnie kell a magyar mezőgazdaságnak.