Idén is folytatódott az évek óta tartó bővülés a használtautó-kereskedelemben, a személyautóknál várható 550 ezer adásvétel 11 százalékkal haladja meg a tavalyit, ezen belül 27 százalékkal, 123 ezerre nőhet az import használtautók értékesítésének száma – közölte a Használtautó.hu hirdetési portál. Miközben öt éve a Magyarországon átírt használt személyautóknak még csupán 4 százaléka volt külföldi, idén ez az arány már eléri a 21 százalékot. A portál szerint ez növekvő kockázatot jelent a vásárlók számára is, példaként említette a kilométeróra állásának megbízhatatlanságát.
Ezzel szemben a hazai autók futásteljesítményét 2012 januárjától minden tulajdonosváltás, illetve műszaki vizsga során regisztrálják a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisában. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb hazai használt autó futásteljesítményéről már két korábbi nyilvántartott adat is rendelkezésre áll, miközben egy külföldi autó esetében erről csak úgy szerezhetünk információt, ha az érintett járművet előző tulajdonosai a márkaszervizbe hordták. További jellemző gond, hogy mivel a kereskedők legtöbbször hivatalosan nem lépnek be a tulajdonosváltási folyamatba, így garanciális kötelezettségeket szinte lehetetlen rajtuk számon kérni.
A használtautó-import növekedésének egyre komolyabb hatása van a hazai autópark összetételére is. Az új, illetve a használt importautók aránya ugyanis az elmúlt években jelentősen megváltozott, míg 2010-ben a hazai forgalmit kapó autóknak 71 százaléka volt új autó, addig ez az arány mára 39 százalékra csökkent. Korábban a Das Weltauto vezetője, Frank György egy háttérbeszélgetésen azt mondta, hogy az import az idén el fogja érni a rekord 130 ezer darabot. A Das Weltauto azt javasolta, hogy az import használt autók behozatalakor is kötelezővé kellene tenni az eredetiségvizsgát, hogy ne csak a jármű következő tulajdonoscseréje alkalmával lehessen kiszűrni az illegális alkatrészeket. A kereskedelem fehérítését szolgálná az is, ha a színesfém-forgalmazáshoz hasonló szigorú elszámolás mellett kellene működniük a használtautó-kereskedéseknek, mondta Frank György.
– Sajnálatos és senki érdekeit nem szolgálja, hogy a behozott használt személyautók átlagéletkora meghaladja a 11 évet – nyilatkozta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. Mindez az autópark öregedésének folytatódását, a károsanyag-kibocsátás növekedését, a közlekedés biztonságának csökkenését okozza, miközben a használtautó-import a joghézagok kihasználásával az áfa meg nem fizetésében az élen jár.