A múlt év elején kezdte meg működését a közúti fuvarozás országos ellenőrzésére módot adó, ekáer rövidítéssel illetett adóhivatali szisztéma. Az elektronikus rendszerrel a hatóság nyomon követheti az ország útjain haladó teherautókat, mégpedig az útdíjbefizetést ellenőrző kamerák és a kamionoknak kialakított súlymérő állomások adatainak segítségével. A szabályok szerint a szállítmányok fontosabb információit fel kell tüntetni az elektronikus rendszerben. – Egyaránt emelkedik a bejelentést tevő vállalkozások és a regisztrált szállítmányok száma is. Csak az utóbbi hat hónapban 6,3 millió bejelentés futott be a NAV-hoz – mondta lapunknak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) sajtófőnöke. Suller Attila hozzátette: a magyar rendszer az EU-ban is elfogadottá vált, olyannyira, hogy immár több ország is érdeklődik az ekáer iránt, számos helyen pedig már tervezik hasonló megoldás bevezetését.
A hatóság tapasztalatai szerint az elektronikus ellenőrzés miatt egyre szűkebb a feketézők mozgástere. A rendszer például hozzásegíti az adóhivatalt annak megállapításához, melyek a csalás kockázatát leginkább hordozó gazdasági tevékenységek és árukörök. Így pedig meghatározhatók a visszaélésre hajlamos vállalkozások is.
– Az áruforgalom kétes szereplői gyorsan kiszűrhetők, velük szemben szinte azonnali hatósági fellépésre nyílik lehetőség – összegzett a sajtófőnök, hozzátéve: az ekáert a legkülönfélébb módokon próbálják kijátszani a visszaélések megkísérlői.
Többen folyamodtak az utóbbi időben ahhoz, hogy a NAV ellenőreit hamis iratokkal próbálták meg félrevezetni. – Ez azonban nem célravezető, a hatóság adórevizorai és pénzügyőrei ugyanis a legmodernebb technikai eszközöket használják – jegyezte meg Suller Attila. Nemrégiben például jól felszerelt irodabuszokat vásárolt a hatóság az ellenőrök lehetőségeinek szélesítéséért. – Előfordul az is – folytatta a sajtófőnök –, hogy a szabályok kijátszásáért kisteherautókat rakodnak meg alaposan a szállítók. Az eredeti szabályok értelmében akkor kellett a fuvart bejelenteni a NAV-nál, ha a portékát 3,5 tonnásnál nagyobb járművel juttatták célba. Augusztus elseje óta viszont ez a kiskapu is zárva: a jogi előírások módosultak, így már akkor is meg kell tenni a bejelentést, ha kisteherautó vinné az árut, de a gépjármű és a szállítmány együttes tömege meghaladja 3,5 tonnát.
Az elmúlt időszak ellenőrzési tapasztalataira hivatkozva Suller Attila azt is elmondta, hogy a NAV szinte teljes egészében ismeri azokat a jogsértő fuvarozói és vállalkozói fogásokat, amelyekkel a forgalmi adó megfizetését próbálják elkerülni az érintettek. Egyebek mellett ilyen például, amikor úgy hoznak be árut az országba, hogy a portéka végcélja a papírok szerint nem hazánk, a szállítmányt azonban – adófizetés nélkül – mégis itthon dobják piacra. Több példa volt az utóbbi időben arra is, hogy az ellenőrzött teherautót, bár kellett volna, mégsem jelentették be az ekáerbe. A regisztráció csak akkor történt meg, amikor a NAV munkatársai megállították a kamiont. – Ez többnyire olyan élelmiszer-szállítmányoknál fordul elő, amelyeket a nagykereskedelmi elosztóközpontok hoznának forgalomba, túlnyomórészt számla nélkül – mondta a sajtófőnök. – Az utólagos bejelentés ténye ilyenkor egyértelműen azonosítható, így a mulasztás szankcionálása is szóba jöhet – tette hozzá.