Mivel egyetlen ajánlat jutott az IC+ program beszállító pályázatán az utolsó körbe, nem meglepetés, hogy a Siemens biztosítja a forgóvázakat a most gyártandó, nemzetközi közlekedésre alkalmas kocsikhoz – mondta el lapunk kérdésére a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója. Mint ismert, a korábban elkészült, jelenleg is futó IC+ prototípusok futóműveit is a német gyártó szállította.
A vasúttársaság korábbi vezetői tárgyalásokat folytattak a hazai Ganz Motor Kft.-vel, amely ugyancsak gyárt forgóvázakat, azonban az európai szabványok változása miatt a Ganz termékét módosítani kellett volna, ami – valamiért – nem történt meg.
Csépke András elmondta, hogy a sorozatgyártás húsz, nemzetközi közlekedésre alkalmas kocsi előállításával kezdődik, az ehhez szükséges előkészületek, közbeszerzési eljárások már zajlanak. Előreláthatóan összesen 98 milliárd forint értékben írnak ki beszerzési pályázatokat. A forgóváz- és fékbeszerzésen kívül további 77 eljárás még hátra van, közülük 69 közbeszerzés.
A vezérigazgató szerint jövő év végére kigördülhet az első sorozatgyártású IC+ a szolnoki járműjavító gyártóműhelyeiből. Ezt követően, 2018-tól indulhat a száz, belföldi közlekedésre szánt IC+ vasúti személykocsi sorozatgyártása, amit a magyar kormány 30 milliárd forinttal támogat.
Csépke András szerint bár első körben húsz, valamint száz kocsiról van szó, a közbeszerzési eljárásokat további kétszáz kocsira fogják indítani. Jelenleg a MÁV-Start az egyetlen olyan személyszállító Európában, amelyik saját járműgyártási képességgel rendelkezik, és az IC+ kocsi lesz az első olyan, ülőhelyes kocsi, amely megfelel az új európai szabványrendszer összes követelményének. A saját fejlesztésű, Szolnokon gyártott IC+ két prototípusa 2014 októberétől próbaengedéllyel szállított utasokat, majd 2015 júniusában megkapta a típusengedélyt a magyar és nemzetközi közlekedésre. Az IC+ kocsik számos technikai újdonságot vonultatnak fel, többek közt a kocsi GPS-vezérelt rendszere mindig pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik.
A vezérigazgató korábban azt mondta, hogy a társaság 2020-ig látványos fejlesztéseket tervez, fő bevételi forrásuk a budapesti elővárosi és a távolsági intercity-közlekedés. Az elővárosi közlekedésbe emeletes vonatokat szereznek majd be, hatszáz férőhellyel. Szakmai körökben úgy tudják: az emeletes vonatok közbeszerzési pályázata a közeli hetekben megjelenik. A MÁV-Start fejlesztési stratégiájának lényege, hogy 2020-ig a teljes szolgáltatási szegmensben vadonatúj járművek közlekedjenek.