Az új buszstratégia fókuszában a közösségi közlekedést igénybe vevő utasok minél magasabb szintű kiszolgálása áll – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter tegnap a Nemzeti Autóbusz-beszerzési Bizottság ülésén. A miniszter hangsúlyozta: a stratégia része a megfelelő összetételű, a közlekedési igényeket az utasforgalomhoz igazodóan kielégítő modern, magas hazai hozzáadott értéket képviselő autóbusz-állomány kialakítása. A stratégiai célok között szerepel a magyarországi autóbuszgyártás megerősítése, a becslések szerint 2022 végéig a hazai buszgyártó cégek 3060 új buszt tudnak előállítani.
A bizottság tevékenységének középpontjában a hazai gyártókapacitás és a beszerzés összehangolása áll – mondta a miniszter. A hazai buszállomány elöregedett, a járműparkot meg kell fiatalítani, összesen hatezer járművet kellene lecserélni.
A miniszter szólt arról is, hogy a közösségi közlekedés megújításának fontos eleme lesz a vasúti és a közúti autóbuszos személyszállítás menetrendjének összehangolása, az EgyJegy-rendszer bevezetése, mert ez nagymértékben segíti majd a vasúti és közúti közlekedési csomópontokban az utazóközönség átszállását, gyorsabb közlekedését. A közösségi közlekedésben, a városi buszok üzemeltetésében kiemelten fontos szerepet kapnak majd a „zöldbuszok”, vagyis a környezetkímélő technológiával üzemelő, például elektromos járművek üzembe állítása.
Palkovics László elmondta, hogy stabil kereslet esetén a hazai buszgyártók jelentősen képesek növelni a gyártási kapacitásukat, sőt exportra is tudnak majd hazai buszokat gyártani. Ez esetben három komoly hazai cég jön számításba, az ITK Holding Zrt., a Kravtex Kft. és az Ikarus Járműtechnika Kft. A miniszter rámutatott: 2020-tól elkerülhetetlen lesz a hazai piac liberalizációja, ami azt jelentheti, hogy a magyar közúti szolgáltatók mellett piacra lépnek versenyképes külföldi, közösségi autóbusz-közlekedésben érdekelt cégek is.
Mint ismert, a kormány megbízta a pénzügyminisztert, hogy az innovációért, valamint a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter bevonásával biztosítson tízmilliárd forintot az autóbuszos helyközi személyszállítás finanszírozására. A Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint a tárcáknak gondoskodniuk kell a költségtérítés folyamatos biztosításáról, Egyben 2019. január 31-ig a belügyminiszterrel együtt javaslatot kell készíteniük az autóbuszos helyi közösségi közlekedés finanszírozási modelljére.
Elektromos Ikarus készül Székesfehérváron
Együttműködési megállapodást írt alá Székesfehérvár önkormányzata és az Ikarus vállalatcsoport tegnap, és bemutatták a fehérvári cég és a kínai CRRC közös fejlesztésében elkészült elektromos autóbuszt. A kínaiak az önjáró vázat biztosítják, amely tartalmazza a villamos meghajtást is. Az Ikarus üzemében karosszériát építettek rá. A 160 kW teljesítményű motor gondoskodik a 12 méter hosszú, 76 személyes busz mozgatásáról. Az akkumulátor 200-250 kilométer megtételéhez elég; a buszon légkondicionáló és elektromos fűtés garantálja a megfelelő hőmérsékletet. Az elektromos busz maximális összsúlya 18 tonna, amit az erőforrás óránként 80 kilométeres sebességgel mozgathat.