Rossz, rövid távú szempontokat érvényesítő döntésnek nevezte lapunk kérdésére Fábry Szabolcs, Nagyvázsony polgármestere, hogy a vasúttársaság megszünteti a hálókocsikat egyes éjszakai nemzetközi vonatokon. A városvezető magánemberként, üzleti úton, illetve csoportos kirándulások szervezőjeként az elmúlt években több tucatszor utazott a Corona IC-n Székelyföldre és vissza, ezért úgy vélte, megalapozottan foglal állást a döntésről, amely egyébként általános tiltakozást váltott ki az utasok körében.

A vasúttársaság tevékenységét stratégiai szempontból is felülvizsgálják
Mint kifejtette, az éjszakai vonatozás, ha az utas valóban alvással töltheti az utat, kifejezetten komfortos módja az olyan 600-700 kilométeres utazásnak, mint a Budapest–Székelyföld táv. Ez ma is versenyképes lehet a személygépkocsival szemben, amely egyfelől az autópálya hiánya, másfelől a terep adottságai miatt jócskán igénybe veszi a sofőrt, kivált a kisgyermekeseket, időseket. Az éjszakai utazásnak köszönhetően a vonat az autóbuszozással szemben is előnyben van, hiszen utóbbi egynapi zötykölődéssel jár, ahol nincs mód a kényelmes pihenésre.
A vasúttársaság döntése után a vonaton sem lesz mód erre – mutatott rá Fábry Szabolcs, aminek a következtében az éjszakai vonat elveszti versenyelőnyét a közúttal szemben. A 10-12 órás utazás ülő helyzetben úgy, hogy a jegyvásárló poggyásza, személyes holmijai nem lehetnek biztonságban, megfontolandó kényelmetlenség.
A hálókocsik személyzete mindeddig megóvta az utasokat a zsebtolvajoktól, a hangulatos étkezőkocsiban megreggelizhettek, -vacsorázhattak, mintha szállodában töltötték volna az éjszakát. A magyar vasútbarátok attól félnek, hogy a háló- és étkezőkocsik nyújtotta többletszolgáltatás megvonása a Corona IC visszafejlődését, távlatilag esetleges megszűnését vonhatja maga után.
Ez pedig nem lehet a célja sem a magyar vasúttársaságnak, sem Kárpát-medence magyar közösségének, hangsúlyozta a polgármester, hiszen a székelyföldi vasúti összeköttetés történelmi távlatban is szívügy. Ha a MÁV-Start az Utasellátó szolgáltatást stratégiai szempontból igyekszik felülvizsgálni, akkor inkább fejleszteni kellene.
A nyugat-európai vasúttársaságok korszerűbb járművekkel, magasabb komforttal működtetik a hálókocsikat, ebben az irányban kellene elmozdulni – mondta Fábry Szabolcs. Lehet, hogy a hazai vasúttársaság most megtakarít néhány ezer forintot vonatonként, hosszú távon sokkal többet veszíthet.
Mint lapunk korábban megírta, a magyar vasúttársaság az Utasellátó gazdaságos működtetése érdekében döntött arról, hogy több nemzetközi vonaton csökkenti, illetve megszünteti az étkező- és hálókocsi-szolgáltatást a 2017/2018-as menetrend december 10-i életbelépésétől.
A MÁV-Start közlése szerint a nemzetközi utazások folyamatos népszerűsítése ellenére az Utasellátó az elmúlt években jelentős veszteséget termelt, ezért a személyvasút részletes gazdaságossági vizsgálatot rendelt el minden nemzetközi járatra vonatkozóan a kihasználtságukat, bevételtermelő képességüket vizsgálva a piaci lehetőségek elemzésével, és az eredményeket összevetette a járatok által felmerülő közvetlen és közvetett költségekkel. A döntés a megszüntetés, de a leendő utasok, jegyvásárlók számára fontos információ, hogy az Utasellátó működése zavartalan marad a decemberi menetrendváltásig.
Így több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól, tehát Brassóba, Kolozsvárra, Belgrádba, Ljubljanába és Bécsbe, a Metropol EuroNight pedig Berlin helyett csak Prágáig közlekedik. A változások viszont nem érintik az Adria, Beograd, Dacia, Hungária, Kálmán Imre, Varsovia és Wiener Walzer nemzetközi járatokat.