Nem tétlenkedtek idén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) végrehajtói, a szervezet emberei a harmadik negyedév végéig több százezer ügyben intézkedtek. A szervezetnél – mint általában – most is a hatósági beszedési megbízásban, közismertebb nevén az inkasszóban bíztak a leginkább: január elseje és szeptember utolsó napja között a NAV 900 ezer alkalommal kísérelte meg leemelni az adósságot felhalmozó cégek és magánszemélyek bankszámláiról a közkasszát megillető összegeket.
– Sokszor nem tudni, hogy egy-egy állampolgár melyik pénzügyi szolgáltatónál tartja a pénzét, megtakarításait, ezért jött létre az elektronikus csatorna az adóhivatal és a hazai bankszféra szereplői között – mondta érdeklődésünkre a NAV szóvivője. Kis Péter Andrástól megtudtuk: a két éve működő rendszer segítségével a hatóság az összes hazai pénzintézetnél tudakozódhat arról, hogy az államnak tartozó magánszemélyek tartanak-e ott – bármilyen formában – összegeket. A válaszok ráadásul gyorsan, akár egy-két nap alatt meg is érkezhetnek, s ezután az adóvégrehajtó biztosra mehet. – Idén kilenc hónap alatt a NAV több mint 2,6 millió esetben kért információt a bankoktól a köztartozók listáján szereplő állampolgárok ügyeiben, 700 ezerrel több alkalommal, mint az előző év azonos időszakában – mondta a szóvivő.
Az intézmények válaszaiból 90 ezer értékes információhoz jutottak hozzá a köztartozások behajtásáért dolgozó hivatalnokok. Adalékként a szóvivő megjegyezte: egy-egy adós kapcsán általában nyolc-tíz bankot is megkeres a hatóság.
A NAV persze más módokon is igyekezett megszerezni az államkasszából hiányzó adóforintokat. Több tízezer esetben a késedelembe eső magánszemélyek jövedelmének egy részét irányította magához a szervezet, máskor – szintén sok ezer ügyben – az érintett cégek, polgárok ingóságait igyekezett lefoglalni a hatóság. Az adóhivatalhoz így ismét csak a legkülönfélébb tárgyak, árukészletek kerültek.
A szóvivő tájékoztatásából kiderült: a NAV akár kozmetikát is nyithatna, az elmúlt hónapokban ugyanis – sok más mellett – körömcsiszoló gépet és szoláriumot is magukkal vittek a végrehajtók, de a szemvizsgálatnak sincs akadálya, hiszen a lefoglalt eszközök között dioptriamérő készülék is szerepel. Legtöbbször persze – húszezer alkalommal – járműveket vont el a hatóság, miként az eljárások során számos esetben került szóba a köztartozást felhalmozó érintettek ingatlanja is.
Leginkább kereskedelmi és ipari épületek, helyiségek kapcsán intézkedtek a NAV-osok, magánlakások kevesebbszer adták a köztartozás fedezetét. Az ingatlanok lefoglalása ugyanakkor nem mindig jelenti egyben a végső megoldást is. Bizonyos alkalmakkor többször meg kell hirdetni egy-egy ingatlant, az ismételten kalapács alá kerülő tételek között például rendelőintézet, sportöltöző és egy présház is szerepel.
Óvakodj a csalóktól!
A számlavezető hitelintézetek soha nem kérik el ügyfeleiktől telefonon, SMS-ben vagy e-mailben az elektronikus banki ügyintézéshez szükséges egyedi azonosítókat, így például a PIN kódot – figyelmeztetett tegnap az adóhivatal és a jegybank. Hangsúlyozták: az ilyen megkeresések mögött mindig csalók állnak. Ha valaki banki vagy államigazgatási üzenetnek látszó értesítést kap, amelyben az egyedi ügyfél-azonosítókat kérik el, azonnal érdemes értesíteni a bankot, az adott állami szervezetet vagy a jegybankot.