Ma avatják fel ünnepélyes keretek között a Credo autóbuszokat előállító Kravtex-Kühne-csoport kibővített gyártócsarnokát. Az új, 5600 négyzetméteres csarnokrésszel 16 200 négyzetméteresre bővített üzem Magyarország legnagyobb és legmodernebb autóbuszgyára lesz. A beruházás közel 600 millió forint saját forrásból valósult meg, és jelentősen növeli a cégcsoport kapacitását. Tormássy Attila, a cég szóvivője lapunk kérdésére elmondta: a Credo buszok gyártása jelenleg két helyszínen történik: Mosonmagyaróváron az önhordó vázszerkezetet építik, Győrben pedig az összeszerelést végzik. Ez a mosonmagyaróvári üzem bővítése után sem változik majd, de azon gondolkoznak, hogy a vázgyártást kibővítik bizonyos nagyobb részegységek, például a futómű beépítésével.
A Kravtex jelenleg 100-120 járművet állít elő évente, ehhez optimalizálták a gyártási folyamatokat és a létszámot, műszaki kapacitásuk ugyanakkor jóval magasabb. Tormássy Attila elmondta, hogy ha szükséges, ezt a mennyiséget 200-220 darabra tudják növelni egy év alatt. A gyár elvi kapacitásának felső határát, az évi 500 darabot további beruházások révén és jókora létszámbővítéssel lehetne végrehajtani. Egy busz megépítéséhez két munkás kell közvetlenül a gyártásban (a magyar beszállítóknál további két fő), mivel jelenleg 220-an végzik a 120 karosszéria építését; könnyen kiszámítható, hogy 500 buszhoz nagyon sok munkáskézre lesz szükség.
A gyár termelésének felfuttatásához tehát egyfelől komoly műszaki és humánerőforrás-beruházásra van szükség, másfelől pedig az állami autóbusz-vásárlások hosszú távon kiszámítható ütemezésére. A hazai gyártóknak – érthető módon – nem jó, ha éveken át nincsen beszerzés, de az sem, ha rövid idő alatt kívánnak bevásárolni ezres nagyságrendben. Ha a hazai gyártók számíthatnak arra, hogy évente kezdetben 300-500 jármű beszerzését tervezik az állami tulajdonú közlekedési társaságok, akkor erre felkészülhetnek, és jó ajánlatokkal versenyezhetnek.
Tormássy Attila hangsúlyozta, hogy mint hazai gyártók nem igényelnek a pályázatokon különleges elbánást. Járműveik – a szóló városi, elővárosi busztól a csuklósig és intercityig – könnyű- szerkezetűek, olcsón üzemeltethetők és gazdaságosak. Az egykori Ikarus-hagyományokat követve önhordó vázat alkalmaznak, járműveik az optimalizált szerkezetnek köszönhetően pedig akár egy tonnával könnyebbek az azonos kategóriás versenytársakénál. Az elmúlt 17 évben 1350 buszt gyártottak, de még egyet sem selejteztek le műszaki okból. A hazai közlekedési vállalatoknál mintegy 1200 járművük fut, üzemeltetési, karbantartási tapasztalataik kedvezőek. Nemcsak olcsóbban adják buszaikat, mint a versenytársak, de hosszú távú használatuk során is lényegesen olcsóbban tarthatók fenn az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és a kedvező alkatrészárak miatt. Utóbbiak többségét – legalábbis ami fémből készül – saját maguk gyártják a Kühnében.
Kínálatukban elsősorban olyan városi, elővárosi, helyközi buszok találhatók, amelyet a volt Volán-társaságok használnak és igényelnek. Kínálnak 10-11-12 és hamarosan már 12,7 méteres buszokat is, amelyek különböző típusai alacsony belépésűek vagy alacsony padlósak, távolsági változatban pedig normál és emelt padlómagasságúak. A meglévő modellvariánsokból könnyen ki tudnak fejleszteni újabbakat is, ha igény lesz rá.
A hazai gyártók nagy reményeket fűznek a nemzetgazdasági tárca által meghirdetett nemzeti autóbuszprogramhoz. Tormássy Attila elmondta, hogy az NGM megkezdte a szakmai tájékozódást, a Kravtextől is bekértek szakmai anyagokat és adatsorokat. A gyártók nyitottak, együttműködőek, és a gazdasági észszerűség keretei között örömmel vesznek részt a kormányzat által meghirdetett programban.