Hozzátette: a kárrendezés elindulásához szükséges határozatot a kormányhivatal kiadta. Megjegyezte ugyanakkor, hogy már a határozat megjelenése előtt is próbáltak segíteni, az utasok átvételéről a Neckermann irodával is egyeztettek.
Tájékoztatása szerint a kárrendezés első része a külföldön lévő utasok hazahozatala, több légitársaság válaszára még várnak. A másik része a befizetett utakra vonatkozó iratok begyűjtése azoktól, akik még nem utaztak el, ezeket egy hónapon belül összesítik. Akkor meg tudják állapítani, hogy mi fér bele a kárrendezésbe a benyújtott igényekből.
Közölte: a biztosító szolgáltatása arra vonatkozik, hogy a kényszerű kinn tartózkodás és hazautazás költségét fedezik, illetve a meghiúsult utazás számlával igazolt költségét részben vagy egészben megtérítik. Mindezt az Uniqa Biztosító által vállalt limiten belül, az utazási irodának 500 millió forintos fedezete volt.
Elmondta: közel ezer utast érint jelen pillanatban a Green Holidays csődje, az utasok 99 százaléka Törökországban tartózkodik. Ezen kívül vannak további károsultak is, akiknek befizetett útjuk van az irodánál, de még nem utaztak el.
Annak a 370 utasnak a helyzete a legnehezebb, akik szombaton és vasárnap utaztak el, nekik csak az ideiglenes elhelyezésük megoldott. Kitért arra, hogy a Green Holiday Kft.-vel folyamatosan egyeztettek, a kezdetektől segítik a helyzet megoldását. A Törökországban rekedt utasoknak azt javasolta, hogy fogadják el az utazásszervező által kínált hazautazási lehetőséget.
A Green Holidays Kft. vasárnap kora este jelentett fizetésképtelenséget. A társaság szervezésében délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. A Green Holidays honlapján vasárnap este azt közölte, hogy a társaság vagyoni biztosítékát az Uniqa Biztosító Zrt. szolgáltatja. A szükséges intézkedéseket a társaság helyett a biztosító teszi meg. A kárenyhítés módjáról a biztosító dönt.
Az utasok igényeiket közvetlenül a biztosítóval szemben érvényesíthetik, amelyet az info@uniqa.hu címen jelenthetnek be.
A Green Holidays Kft. a nyilvános cégadatok szerint 50,5 millió forint értékben végzett utazásközvetítési tevékenységet tavaly, adózott eredménye 406 ezer forint volt. Kapcsolt vállalkozásai a Green Travel, a Green Air, az M&L Kft., Orange Tours, és a Green Cars.
Semmi információjuk nincs a kint rekedt utasoknak
Sokuknál nincs készpénz, így a napi ellátásukat sem tudják fizetni – mondta az MTI-nek a családjával egy törökországi szállodában várakozó utas, Novák Zsuzsanna. Hozzátette: azt kérték tőlük, hogy két éjszaka árát fizessék ki, és aki ezt nem tudja kifizetni, annak holnap délben el kell hagynia a szállodát. A visszaútról sincs semmi információjuk, repülőjegyük sincsen. Volt olyan utas, akit már kitettek a szállodából, mert nem tudott fizetni. Elmondta azt is, hogy vasárnap óta 65-en vannak a szállodában, a szombaton érkezett másik csoport sem tud semmit a visszaútról.
A KKM helyszíni munkatársai segítenek
A Külgazdasági és Külügyminisztérium teljes mértékben együtt érez a Green Holidays Törökországban ragadt utasaival, akiknek sokszor az is gondot jelent, hol aludjanak vagy hogyan jussanak haza; éppen ezért sietett azonnali hatállyal a helyszínre a tárca négy törökországi munkatársa, hogy helyismeretükkel, nyelvtudásukkal segítsék a bajba jutottakat.
A KKM hétfői közleményében tudatta az MTI-vel, hogy több esetben munkatársaik közbenjárásának volt köszönhető, hogy az érintettek enni-inni kaptak, vagy hogy nem kellett azonnal elhagyniuk a hotelt. Olyanra is volt példa, hogy a konzul jelentős kedvezményt tudott kiharcolni az érintetteknek, hogy legyen hol aludniuk, mivel az utazási iroda nem egyenlítette ki a szállás költségét.
Kiemelték: fontos, hogy a helyszínen lévő konzulok miben tudnak és – hatáskör, lehetőség hiányában – miben nem tudnak segíteni. A konzuli segítségnyújtás és védelem jogi keretein belül nincs lehetőség a hazautazás és a szállás költségeinek átvállalására, megszervezésére, mivel ez a biztosító felelőssége. Ezzel kapcsolatban az illetékes Kormányhivatal a hatósági ellenőrzést elvégezte és azt a határozatot hozta, hogy az Uniqa jogosult intézkedni a kártalanításban – magyarázták.
Javasolt a kapcsolatfelvétel
A tárca ezért kér minden érintettet – és a helyszínen lévő kollégáikat is arra kérték, jelezzék a károsultaknak -, hogy vegyék fel a kapcsolatot a biztosítóval a 06 80 2999 99-as zöld számon vagy e-mailben a info@uniqa.hu címen. A biztosító ezt követően az ígéretek szerint sürgős eljárás keretében elbírálja a kérelmeket és megkezdi a költségek rendezését, valamint a hazautazás megszervezését.
A KKM konzuli szolgálata a továbbiakban is mindent megtesz a károsultak helyzetének segítéséért, azonban a költségek rendezése a biztosító felelőssége és kötelessége – írták.