Az idei csúcspont után jövőre várhatóan lelassul az immáron hatodik éve tartó fogyasztásbővülés, a hazai kiskereskedelem 2018-ra előrejelzett 4,5 százalékos éves növekedése nem fokozódik tovább. A jelenlegi dinamikus bővülés mellett így már egy esetleges recesszióra is fel kell készülni – figyelmeztet az Euler Hermes Hitelbiztosító legfrissebb iparági jelentésé-ben.
Úgy látják, ennek egyik oka az, hogy a dinamikus béremelések üteme a következő évben csökkenhet, amelynek következtében visszaeshet a háztartások fogyasztása. A növekedés lassulása még nagyobb nyomást fog gyakorolni a kiskereskedőkre, a profitabilitást csökkentő magas bérek pedig a nagyobb láncoknak is kihívást jelenthetnek – közölték.
A jelentés fölmérte a jelenlegi erőviszonyokat a nem élelmiszer kategóriájú termékek piacán. Eszerint a nem élelmiszer kategóriában az egyik legjelentősebb forgalom a drogériák piacán tapasztalható. Ezt a területet – a gyógyszertárak kiskereskedelmi forgalmát leszámítva – ma is két nemzetközi cégcsoport, a piacvezető DM Drogerie Markt Kft. és a mögötte stabilan második helyezett Rossmann Magyarország Kft. uralja – a vezető láncok mögött bevételei alapján a Müller a harmadik a piaci rangsorban.

A legnagyobb forgalmat a drogériák bonyolítják
Fotó: 123RF
A barkácsáruk piacán változatlanul első helyezett a német Tengelmann-csoporthoz tartozó OBI, amelynek 2017-ben 231 millió eurós árbevétele volt. Ezt követi az immáron két éve magyar tulajdonban lévő Praktiker, amelynek árbevétele 22 százalékkal nőtt tavaly, míg a hazai barkácsárupiacon a harmadik helyet a német élbolyban is szereplő Bauhaus tudhatja magáénak, amely 2017-ben 63,8 millió eurós árbevétellel zárt.
A nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem szintén jelentős részét alkotja az elektronikai cikkek piaca, ahol stabilan tartja vezető pozícióját az országszerte 24 bolttal rendelkező Media Markt. A 2017-es évben növekvő trend mellett csaknem háromszázmillió eurós árbevételt produkáló lánc mögött a második helyet az Euronics bolthálózatot üzemeltető Vöröskő Kft. foglalja el, a dobogó harmadik fokán pedig a hazai online piac vezetője, a nyolc országban is jelen levő Extreme Digital áll, amelynek magyarországi bevétele 2017-ben 112 millió euró volt.