Négy híján 4100 ügy szerepel abban az adatbázisban, amelyet a napokban tett közzé a munkaügyi szabályszegésekről a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
– A hatóság honlapján megtalálható lista azoknak a munkaadóknak néhány fontosabb adatát tartalmazza, amelyek nem jelentették be munkavállalóikat, s ezzel súlyosan megsértettek az előírásokat – mondta kérdésünkre a NAV szóvivője. Kis Péter András hozzátette: a regiszterben az elmúlt két év végleges határozatai szerepelnek, emiatt megeshet, hogy egy-egy vállalkozás neve többször is felbukkan.
A szóvivő szerint a munkavállalóknak mindenképpen érdemes rákattintani a NAV hivatalos honlapján megtalálható adatbázisra. Az új állást keresők például megbizonyosodhatnak arról, hogy reménybeli munkaadójuk betartja-e a szabályokat.
– De azoknak is érdemes néhány percet az internetes regiszterre szánniuk, akik már régebb óta dolgoznak munkahelyükön – mondta Kis Péter András. Akár komoly hátrányok érhetik ugyanis azt az alkalmazottat, akit nem a megfelelő módon jelentenek be.
– Gond adódhat például a táppénzzel, a banki kölcsönfelvétellel, de akár a nyugdíjjal is. Az érintettnek ugyanis nem azt a jövedelmét veszi figyelembe a hatóság vagy a bank, amit valójában megkapott – hívta fel a figyelmet a szóvivő.
Kis Péter András arról is beszélt, mit tehet a munkavállaló, ha azt gyanítja, hogy nem jelentették be vagy kisebb fizetésről, rövidebb munkaidőről tud csak a hatóság. Először érdemes belépni az ügyfélkapun keresztül a személyes adóadatok közé. Ha itt nem stimmelnek a számok, hasznos lehet azonnal felkeresni a NAV valamelyik ügyfélszolgálatát, ahol minden kérdésre választ kaphat az érintett.
– Megeshet persze az is, hogy az adatok azért mutatnak eltérést, mert a munkáltatónál valamilyen adminisztrációs hiba történt, így – harmadik lépésként – mindenképpen szót kell váltani a munkáltató képviselőivel – mondta el Kis Péter András.
A szóvivő úgy fogalmazott: a bejelentés kapcsán érdemes biztosra menni, a munkavállaló ellátása múlhat ugyanis azon, hogy a foglalkoztató szabályosan járt-e el. Ezt érdemes ellenőrizni, ehhez pedig a NAV az interneten és az ügyfélszolgálatokon is megadja a szükséges segítséget.