A saját bőrükön érzékelhették az utasok idén nyáron, hogy valami nincs rendben: elszállítatlanul maradtak a poggyászok, magukra hagyták a várakozókat. Utóbbiak gyakran a légitársaságokra haragudtak meg, pedig a késések egy részéért a légi irányítók túlterheltsége, esetenként sztrájkja volt okolható.
Egy biztos, 2018 várhatóan az elmúlt évtized legrosszabb éve lesz Európában. A múlt évhez képest több mint másfélszer annyi késést – mintegy 14,5 millió percet – okoztak a tagországok légiforgalmi irányítóinak sztrájkjai és az európai légtér kapacitáskorlátai. Az Airlines for Europe (A4E) szervezet ezért sürgeti az Európai Unió és a nemzeti kormányok illetékeseit, hogy tegyenek gyors és hatékony lépéseket az európai légiforgalmi irányítás rendszerének megreformálására. A PwC tanulmánya alapján a 2010–2017 között lezajlott sztrájkok megközelítőleg 13,5 milliárd euró gazdasági kárt okoztak. Az Európai Bizottság szerint 2005 óta 357 munkabeszüntetést tartottak a légiforgalmi irányítók Európa-szerte, ezen belül is Franciaországban a legtöbbet.

Nemzetközi stratégiák kidolgozására van szükség a kialakult helyzet kezelése érdekében
Fotó: Mirkó István
A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) szerint nem tudni pontosan, hogy mikortól csökkennek a késések az európai légtérben – idézte a nyilatkozatot az Airportál.hu. Rafael Schvartzman, a szövetség európai vezetője azt ígérte, a legjobb esetben nem változik a helyzet, a javulás érdekében azonban össze kell fogniuk. Ennek első lépése az a megállapodás, amelyet a lengyel légiforgalmi szolgáltatóval, a PANSA-val kötöttek meg. Az IATA nemzeti légiközlekedési stratégiák kidolgozását várja, amely már rövid távon képes lesz a zsúfoltság csökkentésére. Janusz Janiszewski, a PANSA vezérigazgatója a dokumentumot ismertetve elmondta: a problémákból okulva vezetnek be változtatásokat a légtérgazdálkodásban.
Ezek között szerepel a varsói fel- és leszállási eljárások módosítása, valamint 9500 láb magasságtól jövő februártól érvénybe léptetik a HungaroControl által is bevezetett szabad légtérhasználatot, vagyis a be- és kilépőpontok között nem lesznek közbenső navigációs pontok. A magyar légi irányítók által kifejlesztett „Hungarian Free Route” pedig jelentős megtakarítást hoz mind időben, mind energiafogyasztásban.