A Pénzügyek felsőfokon – Légy kreatív! címmel kiírt pályázatra az egyetemi hallgatók idén is olyan átgondolt, piackutatáson alapuló, kreatív és megvalósítható javaslatokat dolgoztak ki, amelyek széleskörűen és költséghatékonyan támogatják a fogyasztók pénzügyi tudatosságának fejlesztését. Az előzetesen megadott pályázati témák közül a legtöbben a pénzügyileg sérülékeny csoportok elérésére és a minősített fogyasztóbarát lakáshitel-kalkulátor népszerűsítésére koncentráltak, de a kamatkockázat kezelésével kapcsolatosan is születtek izgalmas megközelítésű és szakmailag jól alátámasztott ötletek – derült ki a Magyar Nemzeti Banknak (MNB) az idei tanév utolsó tanítási napján tartott díjátadóján.
Az ötletpályázaton valamennyi felsőoktatási intézményben tanuló hallgató részt vehet, függetlenül attól, hogy alap-, mester- vagy PhD-s fokozatú képzésen vesz részt, a cél az, hogy a fiatal generációt bevonják a fogyasztók pénzügyi kultúrájának és pénzügyi tudatosságának fejlesztésébe. A jegybank az immár másodszor meghirdetett pályázat legjobb javaslatait beépíti a pénzügyi kultúra és tudatosság erősítését célzó fejlesztései közé is. A szakmai bírálóbizottság a helyszíni döntőkön az egyes egyetemek öt legjobb pályaműve közül választotta ki és részesítette pénzjutalomban egyetemenként az első három helyezettet.
Mint ismeretes, a jegybank már hosszú évek óta egyik kiemelt feladatának tartja a pénzügyi stabilitás elősegítését és annak erősítését, a pénzügyi fogyasztóvédelem hatékonyságának növelését és a pénzügyi ismeretek fejlesztését. Az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja kialakította a pénzügyi navigátor eszköztárat, amely alapvetően négy nagy tartalmi egységből épül fel. A fogyasztóvédelmi weboldalon (mnb.hu/fogyasztovedelem) jelenleg több mint 320 cikk található, amelyek az általános pénzügyi témáktól kezdve a tematikus tartalmakon át speciális pénzügyi témákat is feldolgoznak, közérthető formában.
Az oldalon kiemelt helyet kaptak a civilek, valamint a velük együttműködésben létrejött tartalmak, így például a civil pályázati lehetőségek vagy a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat. Az ismeretterjesztő füzetek (Pénzügyi Navigátor Füzetek) alapvető pénzügyi kérdésekben adnak iránymutatást a fogyasztók számára. A negyvenrészes füzetsorozat elérhető a fogyasztók számára a bankok, takarékszövetkezetek fiókjaiban, a biztosítók és az együttműködő kormányablakok ügyfélszolgálati irodái-ban, valamint az együttműködő civil szervezeteknél, illetve digitális formában a fogyasztóvédelmi honlapon.
A 60 másodperces, társadalmi célú reklámok célja a fogyasztók pénzügyi tudatossági szintjének növelése, a laikusok pénzügyi tájékozottságának és ismereteinek bővítése a felelős pénzügyi döntések meghozatala érdekében egy-egy rövid, kiemelt üzenet átadásával. Az online termék-összehasonlító és -kereső alkalmazások használatával a fogyasztók széles körű piaci kínálat alapján tájékozódhatnak, tudatosan készülhetnek fel pénzügyi döntéseikre, racionalizálhatják, optimalizálhatják költségeiket, körültekintő döntéseket tudnak hozni. Az MNB a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése érdekében ingyenes pénzügyi tanácsadást végző irodahálózatot is működtet.