– A dízelautó-tulajdonosok számára kedvezőtlenek az utóbbi idők hírei, mivel amikor a járművüket megvásárolták, akkor ezek a korlátozások, kitiltási tervek még nem léteztek – mondta el a Magyar Időknek Kovács Kázmér ügyvéd. A Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke hozzátette: a dízeljárművek kitiltása vagy egyenesen betiltása csak fokozatosan lehetséges.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy egyes országokban, így Magyarországon már most is szigorú környezetvédelmi korlátozások vonatkoznak belső égésű motorral meghajtott gépjárművekre, és nem csak a dízelüzeműekre.
– Gondolok itt például a budapesti szmogrendeletre, amely a levegőminőség tartós romlása esetén bizonyos környezetvédelmi besorolású járműveket időlegesen eltilthat a használattól a fővároson belül – emlékeztetett Kovács Kázmér.
Az ügyvéd szerint a gyakorlatban már megkezdődött a dízeltechnológia kiszorulása, ami elsősorban a gyártás terén tapasztalható, mivel az autógyárak reagálnak a kereslet csökkenésére.
– Természetesen a dízelüzemű járművek iránti igény nem fog teljesen megszűnni, mivel számos előnye van – kisebb fogyasztás, nagyobb nyomaték –, és vannak olyan használók, akiknél nem jön számításba városi üzem – tette hozzá az autóklub munkatársa.

A fővárosi szmogrendelet ősztől a gázolajjal közlekedő autók rovására szigorodik majd
Fotós: Bach Máté
Tarlós István a dízelautók kérdéséről korábban, egy március 8-i sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott: a teljes tiltás ideje legkorábban 8-10 év múlva jöhet el. Budapest főpolgármestere szerint – a német városokhoz hasonlóan – előbb-utóbb foglalkozni kell a dízelautók általános kitiltásával Budapesten is, és már megkezdték az előkészületeket. A főpolgármester azonban arra is felhívta a figyelmet: Magyarországon a jogszabályi környezet jelenleg nem teszi lehetővé a dízelüzemű kocsik kitiltását, ráadásul mások az autósok anyagi körülményei és más a gépkocsipark állapota is.
– Erre rá kell készülni, fel kell készíteni a lakosságot, vállalkozókat, jogszabályokat kell alkotni, és kommunikálni a terveket. Nemcsak az autósokat érinti a szabályozás, hanem sok buszt és teherautót is – nyilatkozta akkor Budapest főpolgármestere. A fővárosi szmogrendelet egyébként 2018. október 1-jétől már a dízelek rovására szigorodik: szmogriadó idején nem lehet majd közlekedni Euro 3-as dízelekkel, 2019. október 1-jétől pedig Euro 4-es dízelekkel sem.
Ez azt jelenti, hogy 2019-ben szmogriadó idején a belső égésű motorral hajtott járművek több mint fele, mintegy 52 százaléka a forgalmi tiltás alá esik majd. A tiltás a tömegközlekedési és sürgősségi járművekre nem vonatkozik.