Az öt évvel korábbi 5,8 százalékkal szemben idén szeptemberben a járművek mindössze 1,8 százalékának nem volt kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása (kgfb) – adta hírül a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz).
A közlemény szerint a segédmotoros kerékpárok nélkül számított 4,7 millió magyarországi gépjárműből több mint 86 ezernek nincs érvényes biztosítása. Gilyén Ágnes, a Mabisz szóvivője az M1 aktuális csatornán tegnap azt mondta, hogy két fő oka van a biztosítás nélküli csökkenési folyamatnak: az egyik, hogy a járműnyilvántartási rendszer, valamint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások nyilvántartási rendszere között rendszeres, szoros átvezetés van, ezért kiderülnek azok az adatok, amelyek alapján az illetékes önkormányzati jegyző lépni tud a biztosítatlanokkal szemben. A másik ok, hogy a jogszabályalkotó nagyon komoly büntetéseket alkalmaz arra az esetre, ha valakinek nincs kgfb-szerződése.
Mint a szövetség írta, nagy kockázatot vállalnak azok az autósok, akiknek nincs érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosításuk, ha ugyanis úgy okoznak balesetet, hogy nem volt érvényes szerződésük, akkor az akár több millió forintos kárt meg kell téríteniük. Kiemelte, hogy automatikusan az a jármű sem mentesül a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól, amelyik hosszabb ideje nincs használatban; erre csak a forgalomból történő – ideiglenes – kivonás ad lehetőséget.