Vasárnaptól, vagyis november 12-től megváltoznak a jogosulatlan úthasználatra vonatkozó bírságolási szabályok a HU-GO útdíjfizetési rendszerben – közölte lapunkkal a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ). A módosított jogszabály az eddigiektől eltérően jogosulatlan úthasználat esetén figyelembe veszi a jogosulatlanság időbeliségét, és három idősáv szerint állapítja meg a bírság mértékét. Ez lehetővé teszi, hogy az úthasználó a hiba észlelését követően rövid időn belül korrigálni tudjon, és így mentesüljön a nagyobb bírság megfizetése alól.
A rendelet a bírságtételeket azon elv szerint osztja három különböző kategóriába, hogy a jogosulatlan úthasználat első észlelését követő nyolcórás idősávon belül történtek-e további szabályszegések. Ez alapján az úthasználó mérsékelt, normál vagy emelt bírságösszegre számíthat. Ez azt jelenti, hogy a NÚSZ információs szolgáltatása nemcsak a sorozatos bírságolás elkerüléséhez nyújt védelmet, hanem az emelt összegű bírság megfizetésétől is megóvja az úthasználót, ha az időben korrigálja hibáját.
A NÚSZ a HU-GO, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer négy évvel ezelőtti indulása óta a működési tapasztalatok és a fuvarozók észrevételei alapján folyamatosan fejleszti az alkalmazott technológiai megoldásokat – közölte a társaság. Ennek részeként 2015 júliusa óta elérhető a bírságriasztás funkció, amelynek aktiválásával a NÚSZ ellenőrzési rendszere jogosulatlan úthasználat esetén azonnal figyelmeztetést küld a felhasználónak, hogy elkerülhető legyen a sorozatos bírságolás. A riasztás funkciót a fuvarozók által használt gépjárművek 71,5 százalékában aktiválták eddig, tavaly ugyanez az arány még csak 60 százalék volt. A riasztás funkció használata lehetőséget biztosít arra, hogy a fuvarozók az első jelzést követően a megadott adatok pontosításával, egyenlegfeltöltéssel elkerüljék a sorozatos bírságokat.
A NÚSZ másik ingyenes szolgáltatása az alacsonyegyenleg-értesítés, amely a felhasználó által meghatározott kritikus szint elérése esetén figyelmeztet, így elkerülhető, hogy ne legyen fedezet a folyamatban lévő fuvarok útdíjának kiegyenlítésére. Ha a számlán nincs elég fedezet az útdíj rendezésére, a fedélzeti eszköz azonnal felkerül az érvénytelenített eszközök listájára, és a későbbiekben nem biztosít lehetőséget az úthasználat bevallására.
A hazai e-útdíj rendszer mintegy 6745 km hosszú díjköteles úthálózatán a NÚSZ összesen 110 fixen telepített díjellenőrző portálja, valamint 45 mobil adatgyűjtő járműve segítségével ellenőrzi az úthasználati jogosultságot.