A webáruházak honlapján olvasható tájékoztatás még mindig nem teljesen megfelelő, hiányos és félrevezető – állapította meg a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ). A civil szervezet négy webáruház – www.valentinacipo.hu, www.fishnet.hu, www.yogabazaar.hu, www.tchibo.hu – internetes oldalát vizsgálta meg, hogy milyen mértékben felelnek meg a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 2014-es kormányrendelet előírásainak.
Főként azt vették górcső alá, hogy az internetes kereskedők kellően tájékoztatják-e a vásárlókat egyebek között a szerződésben megnevezett termékek tulajdonságairól, árairól, a pluszban felmerülő költségekről. Vizsgálták a megfelelő tájékoztatást is a teljesítés feltételeiről, a vállalkozás elérhetőségeiről és a panaszkezelés módjáról.
A négy tesztelt webáruház közül egy-egy esetben tapasztalt a FEOSZ súlyosnak minősíthető problémát, a szavatosság, a jótállás és az indokolás nélküli elállási jog összemosását, illetve a szerződő vállalkozás beazonosításának nehézségét – ismertették. A fogyasztóvédők szerint az érintettek nem megfelelően tájékozottak a rájuk vonatkozó jogszabályok tartalmáról.
A szövetség vizsgálata arra is rámutatott, hogy az elállási jog esetében nagyon sok internetes vállalkozás támaszt többletkövetelményeket a vásárlóval szemben, például hogy a visszaküldött termék csomagolása bontatlan, sértetlen legyen, ezek azonban teljesen ellentétesek a vonatkozó kormányrendelet céljával.
Gyakori hiányosságként tapasztalták még, hogy a fogyasztókat nem tájékoztatták arról, hová fordulhatnak, ha a vállalkozás elutasítja minőségi kifogásaikat. Pozitívumként értékelték viszont, hogy a honlapokon egyértelműen tüntették fel a termékek árát és a szállítási díjakat, valamint hogy egyre több vállalkozás önként vállal a jogszabály által rögzített 14 napos elállási határidőnél hosszabb lehetőséget az üzlet lemondására.
Nem küldik a jegyet A hazai vagy külföldi szabadidős rendezvényekre, koncertekre és sporteseményekre sok külföldi székhelyű online jegyértékesítő vállalkozás is árul belépőjegyeket. Azonban előfordulhat, hogy a külföldi cég nem küldi meg a vásárlónak a jegyeket az esemény kezdetéig vagy hamis jegyeket értékesít, így a várt élmény meghiúsulása mellett a kiutazás és szállásfoglalás költsége is a fogyasztó káraként jelentkezik.
Ha egy magyarországi vásárlónak problémája merül fel egy külföldi jegyértékesítő portálon keresztül szerzett belépőjeggyel kapcsolatban, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központhoz (www.magyarefk.hu) fordulhat tanácsért és ingyenes segítségért. A magyar fogyasztók akkor kérhetik a központ közreműködését, amikor a panasszal érintett külföldi vállalkozás nem Magyarországon, hanem valamely másik európai uniós tagállamban, valamint Izlandon vagy Norvégiában rendelkezik székhellyel.